6 Tips om je ideeën en plannen écht uit te voeren

Leestijd 7 minuten

Onze klanten zitten vol met plannen en ideeën. In elk gesprek borrelt er wel een nieuwe plannetje op of zijn ze via via op een nieuw concept terecht gekomen. Jammer genoeg blijft het vaak bij die ideeën en komt er van de uitvoering niets terecht. Maar met deze zes tips bereik je jouw doelen wél.

1. Zorg voor motivatie en een duidelijk doel.


Als je wat wil bereiken, moet je goed weten wát je wilt bereiken. Meer bezoekers op je website? Stel dan eerst vast waarom je dat graag wilt. Meer (online) verkoop genereren kan ook door bijvoorbeeld de huidige bezoeker langer vast te houden.
Of wil je net als elke andere ondernemer of organisatie duurzaam ondernemen? Komt dit voort uit een diepe persoonlijke overtuiging of het modieuze groene gevoel wat je wilt overbrengen in de verkoopgesprekken? Wat is je diepere motivatie? Die motivatie bepaalt wat je gaat bereiken en welke vervolgstappen je moet zetten.

2. Leg de lat niet té hoog.


Doelen die niet haalbaar zijn, werken niet motiverend voor jezelf en je medewerkers. Ambities zijn waardevol, en op papier kloppen de plannen altijd. Maar ga voordat je die marketingcampagne verder uitrolt na of de plannen realistisch zijn en of er draagvlak is in je organisatie. Leg daarbij de lat niet te hoog.
Uiteindelijk bereik je meer met doelstellingen die haalbaar zijn. Daarnaast nodigt het behalen van doelen uit tot verdere groei. Niets is destructiever voor een organisatie dan een ideaal, waarvan de medewerkers vooraf al denken dat ze het nooit zullen bereiken.

3. Werk aan één doel tegelijk, je moet kiezen.


De tijd die je werkelijk kunt gebruiken voor het uitrollen van de nieuwe visie is beperkt. In een ideale wereld is het mogelijk om alle tijd te steken in nieuwe plannen. De werkelijkheid is anders. Je aandacht wordt voortdurend opgeëist door meetings en de nodige brandjes die geblust moeten worden.
Breng focus aan en kies één concrete doelstelling tegelijk. Dat vergroot de kans dat je die doelstelling ook zult bereiken.

4. Verdeel je doel in haalbare stappen.


Deel het proces op in strategische, overzichtelijke stappen om je doelen te bereiken. Veel van onze klanten hebben wel ongeveer in hun hoofd hoe ze hun doel willen bereiken, maar schrijven dat niet op. Ons advies is: schrijf de weg naar je doel op papier.
Het schrijven van een strategie dwingt je om concreet te worden. Doe dit niet alleen, zoek een collega of strategisch denker die kritisch met je meedenkt. Als het om de uitvoering gaat, zien we vaak dat we als externe partij, buiten de organisatie, praktische valkuilen kunnen blootleggen waar je zelf nog niet aan had gedacht.

5. Blijf positief.


Het voordeel van werken in stappen, is dat je de voortgang in de gaten kunt houden. Het werken in stappen dwingt je ook om dagelijks bezig te blijven met het werken naar het gewenste eindresultaat. Wanneer je de inspiratie even kwijt bent, kun je terug naar het oorspronkelijke plan en schrijf je op wat er tot nu toe is verbeterd. Mail dit rond naar je medewerkers, vier behaalde tussenstappen met een feestje, want dat komt de toewijding aan hun taken ten goede.

6. Zorg voor betrouwbare partners.


Ook met het meest realistische en doordachte plan kun je geconfronteerd worden met tegenslagen. Als je in tijdnood komt bij de voorbereiding van bijvoorbeeld een belangrijke beurs, ga dan niet met de hele afdeling tot middernacht folders vouwen of samples inpakken, maar zoek naar betrouwbare partners om je te helpen waar nodig. Dat kost wat, maar het zorgt dat je medewerkers gefocust op de beurs de visie van het bedrijf kunnen representeren.
Is het een groot probleem dat je niet kunt oplossen? Laat het dan een paar dagen los. Grote kans dat daarna spontaan een oplossing in je opborrelt. Als dat niet gebeurt, leg de kwestie dan eens voor aan een bevriende relatie, een frisse blik doet wonderen.

Heb jij ook zo’n idee waar je wel wat hulp bij kunt gebruiken? Maak gebruik van ons gratis brainstormuurtje en breng kleur tot leven.
Boek jouw brainstormuur

Delen:

Gerelateerde blogs

Vanderperk Groep

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Contact

0184 - 688 377

Volg ons

Nieuwsbrief ontvangen?