Optimaliseer conversies met 9 tips

Leestijd 8 minuten

Veel mensen die wij spreken zetten nog steeds vol in op het binnenhalen van nieuw verkeer naar de website. Dat is ook logisch, want meer bezoekers geeft ook meer resultaat. Maar… vaak valt er veel resultaat te halen uit het verkeer dat je al hebt.

In plaats van steeds meer mensen naar je website te trekken, kun je beter zorgen dat de mensen die er al zijn, ook echt iets doen. Denk aan een aankoop doen, een formulier invullen of contact opnemen. We geven je 9 tips om vandaag nog aan te slag te gaan met conversie optimalisatie op je website.

Tip 1: Denk conversiegericht


Iedereen heeft zo z’n eigen idee van een fijne of mooie website. Probeer bij het ontwerpen van je website toch je eigen gevoel los te laten. Want een website kan er prachtig uit zien, maar dat betekent niet dat die automatisch doet wat jij wilt dat die doet. Je wilt niet alleen dat websitebezoekers denken ‘wauw’, maar ook vooral klikken, aanvragen doen of iets kopen.

Ons advies? Vind een middenweg in wat jij mooi vindt en wat écht werkt. Mooie websites zijn leuk, converterende websites zijn beter.

Tip 2: Gebruik kleuren die converteren


Maak je website niet alleen conversiegericht, maar let ook op je kleurgebruik. Want wist je dat kleur invloed heeft op de conversie? Zorg ervoor dat er voldoende contrast zit in je kleurpalet. Hoe? Door slim gebruik te maken van complementaire kleuren. Dat wil zeggen: kleuren die tegenover elkaar staan in de kleurcirkel.

Tip 3: Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg


Mag het van jou allemaal anders? Let dan even goed op. Want potentiële websitebezoekers verwachten bepaalde dingen te vinden op bepaalde plekken. Bijvoorbeeld: In de westerse cultuur lezen mensen van links naar rechts. Voor herkenning van je huisstijl is het dus goed om je logo links bovenin de hoek te plaatsen.

Tip 4: Call to action


Zorg ervoor dat iedere pagina op je website zeker één call to action (CTA) knop heeft. Als iemand op je website is en denkt: ‘Oké en nu?’, dan moet er altijd iets zijn om op te klikken. Denk bijvoorbeeld aan:
-
Lees verder
-
Direct bestellen
-
Download nu

Ofwel: geef je bezoekers altijd duidelijk een duwtje in de rug richting de volgende stap. En één duidelijke CTA per pagina is echt het minimale. Zo houd je de vaart erin en maak je het de websitebezoeker makkelijker om met je in zee te gaan.

Zelf testen? Open je website en knijp je ogen halfdicht. Zie je de call to action dan nog steeds opvallen? Top! Dan valt die ook op bij je websitebezoekers.

Tip 5: Gebruiksvriendelijk op mobiel


Heb jij al eens gecheckt hoe jouw website op een smartphone wordt vertoond? De meeste mensen bekijken websites tegenwoordig via hun telefoon. Even snel iets opzoeken, een product checken of om bijvoorbeeld contact op te nemen. Als jouw website niet lekker werkt op mobiel, haken mensen snel af.
Daarnaast is een mobielvriendelijke website ook belangrijk voor je vindbaarheid op Google. Zoekmachines geven de voorkeur aan sites die goed werken op smartphones.

Tip 6: Verlaag de drempel


Heb je vaak contact met klanten? Of verzamel je leads via je website? Denk dan eens aan een livechat of een app-venster.
Voor veel mensen is de stap om te bellen of een formulier in te vullen best groot. Maar een kort berichtje sturen via een chat? Dat voelt laagdrempelig en lekker snel. Door een livechat of een app-venster toe te voegen, verlaag je de drempel om contact op te nemen.

Tip 7: Cookies


Zorg dat je cookiebar geen spelbreker is. Maak ‘m voor je websitebezoeker makkelijk te accepteren of weg te klikken.
En vergeet de mobiele versie van je website niet. Op een klein scherm is zo’n cookiebar soms een vervelende pop-up die precies over je menuknop heen hangt. Check dus even hoe het eruitziet op je telefoon. Kun je ‘m makkelijk wegklikken, dan ziet je goed.

Tip 8: Wat zeggen anderen?


Laat je klanten het woord voor je doen! Twijfelende bezoekers zijn vaak net op zoek naar dat laatste zetje, en daar komt sociale bevestiging om de hoek kijken. Denk aan reviews, video testimonials of het aantal mensen dat jouw product of dienst gebruikt.
Mensen vertrouwen mensen. Als ze zien dat anderen enthousiast zijn, zijn ze veel sneller geneigd om ook in te stappen. Dus zet die sterren, klantcijfers of blije gezichten gerust op je website. Niets overtuigt zo goed al echte ervaringen van anderen.

Tip 9: Snelheid van je website


Deze tip is misschien voor de hand liggend, maar wordt vaak vergeten. Wanneer je website snel laadt, converteert deze beter. Een trage website kan ervoor zorgen dat websitebezoekers afhaken. Zorg ervoor dat je belangrijkste pagina’s zoals een homepagina, landingspagina’s of productpagina’s snel laden.

Zelf testen? Voer online een snelheidstest uit.

De tips hierboven kunnen je geen bergen met goud beloven, maar je kunt ze wel direct toepassen. Doe altijd je eigen onderzoek en ga aan de slag met testen!

Benieuwd naar meer?


Neem contact met ons op om te kijken wat we voor je kunnen betekenen.

Delen:

Gerelateerde blogs

Vanderperk Groep

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Contact

0184 - 688 377

Klanten geven ons

Volg ons

Nieuwsbrief ontvangen?