Sinds 30 januari is het voor bedrijven in Nederland mogelijk om een WhatsApp Business account aan te maken. Het doel van WhatsApp Business is om het voor bedrijven makkelijker te maken om met haar klanten te communiceren.
Mensen willen graag op een simpele manier bedrijven kunnen bereiken. Voornamelijk op het gebied van klantenservice zijn social media (Ja! We rekenen whats app tot social media) hier uitermate geschikt voor. Jouw doelgroep is hier in grote getale aanwezig en zij hoeven maar een kleine stap te zetten op contact te leggen.
Eigenlijk lijkt Whatsapp Business ontzettend veel op de gewone Whatsapp. Het gebruik hiervan is daarom ook heel simpel.
Wil je weten hoe je begint, hieronder helpen we je stap voor stap om aan de slag te gaan.
WhatsApp Business instellen
Begin met het downloaden van de Whatsapp Business app. Vooralsnog is de app alleen beschikbaar voor Android, maar naar verwachting is een iOS-app op komst. Vervolgens moet je eerst akkoord gaan met de WhatsApp Servicevoorwaarden en het privacybeleid. Voor het verifiëren van je telefoonnummer kun je kiezen voor een vast telefoonnummer óf een mobiel nummer dat niet wordt gebruikt voor een persoonlijke WhatsApp.
Gelukt? Voer dan nu je bedrijfsinformatie in. Dit begint bij het instellen van je bedrijfsnaam en een profielfoto. Je komt nu bij het startscherm uit. Om alle aanvullende informatie toe te voegen, ga je rechts bovenin naar instellingen - bedrijfsinstellingen - profiel. Hier is het mogelijk om informatie in te voeren over het adres, de categorie, een aanvullende beschrijving, openingstijden, e-mailadres en de website van je bedrijf. Gebruikers vinden deze informatie terug bij contactinformatie.
De functies
Tijd om aan de slag te gaan! Het startscherm ziet er hetzelfde uit als die bij de persoonlijke WhatsApp. Maak je hier al gebruik van? Dan zullen deze functies je niet onbekend voorkomen:
Chats: Logischerwijs vind je hier alle gesprekken terug.
Status: Het was al mogelijk om 24 uur tekst, foto’s en video’s te delen met mensen die je nummer in hun contacten hebben staan. Deze optie blijft dus ook beschikbaar voor bedrijven.
Oproepen: Naast chatten met klanten is het mogelijk om met hen te (video)bellen.
Berichtinstellingen
Om het makkelijker te maken om op alle berichten te reageren, zijn er verschillende berichtinstellingen beschikbaar:
Afwezigheidsbericht: Bij afwezigheid kun je een boodschap instellen die automatisch wordt verzonden. Deze is te personaliseren én je kunt bepalen wanneer deze verzonden wordt.
Begroeting: Klanten die voor het eerst contact met je opnemen, kun je een standaard begroeting sturen. Ook deze is volledig te personaliseren.
Snelle antwoorden: Soms krijg je vaak dezelfde vraag. Het is niet nodig om iedere keer hetzelfde antwoord te geven. Door simpelweg ‘/’ te typen, gevolgd door de sneltoets, verstuur je je vooraf ingestelde antwoord.
Statistieken
Tenslotte is het mogelijk om statistieken in te zien. Op dit moment zijn de gegevens die hier te vinden zijn nog niet anders dan die bij de persoonlijke WhatsApp. Je vindt hier bijvoorbeeld informatie over ontvangen en verzonden berichten. Verwacht wordt dat in de toekomst meer statistieken in te zien zijn die ook interessanter zijn voor bedrijven.
WhatsApp Web
Misschien maak je er persoonlijk ook al gebruik van. Via je browser open je WhatsApp Web. Rechts bovenin de app kies je voor ‘WhatsApp Web’. Door de QR-code op je scherm te scannen, kun je alle berichten beheren vanaf je computer.
Kosten
Op dit moment is Whatsapp Business gratis. De kans is groot dat bedrijven in de toekomst wel moeten betalen voor het gebruik van WhatsApp Business.
Benieuwd hoe een business account er op WhatsApp uitziet? Voeg ons toe (06 - 26702368) toe bij uw contacten en neem een kijkje!
Bronnen:
https://www.frankwatching.com/archive/2018/01/31/whatsapp-business-het-stappenplan-om-direct-te-starten/
https://tweakers.net/nieuws/134179/whatsapp-maakt-whatsapp-business-komende-weken-wereldwijd-beschikbaar.html
https://dutchitchannel.nl/592662/whatsapp-lanceert-business-app.html