Waarom drukwerk onmisbaar is in jouw marketingmix

Leestijd 4 minuten

Als je bij onze kennissessies bent geweest, dan heb je ongetwijfeld deze zin weleens gehoord: Met de juiste informatie, bij de juiste persoon op het juiste moment, via het juiste kanaal en in de juiste vorm, bereik je jouw doel. Wij geloven hier namelijk in. Wanneer je op zoek bent naar groei in je organisatie is het resultaat van elke actie altijd afhankelijk van bovenstaande factoren.

Soms denk je bij groei van je bedrijf aan de online groei die mogelijk is. Misschien denk je dan: wat moet ik bij wie, wanneer en op welk platform vertellen? Goeie vraag, maar vergeet dan niet een belangrijk onderdeel: je offline campagne.

Resultaat mét papier


In de wereld zijn grote hoeveelheden data beschikbaar over je (potentiële) klanten. Vaak wordt deze data uitsluitend ingezet bij online campagnes. Maar hoe kun je die data gebruiken om offline communicatie ook effectief in te zetten in je marketingmix?

Onlangs voerden we voor een stichting een gecombineerde (dus een online én offline) campagne uit. Door naast social-media- en e-mailmarketing ook direct mail in te zetten, verhoogden we het aantal donaties aan deze stichting met 30%! Een direct mailing is een fysieke (papieren) uiting, bijvoorbeeld in de vorm van een brief, een gepersonaliseerde folder of een briefkaart. Per post wordt de mailing naar de ontvanger verzonden.

Zo’n succesvolle marketingmix ontstaat alleen als online en offline naadloos op elkaar aansluiten en elkaar aanvullen.

Waarom zou je een Direct mail inzetten?


Hieronder een aantal feiten over direct mailing:
• 15% van de ontvangers heeft na een week daadwerkelijk een actie uitgevoerd.
• 16% van de ontvangers heeft daarna nog de intentie om iets met een direct mail te doen.
• 48% van de Nederlanders is positief over direct mail.
• 56 van de 100 ontvangers leest ontvangen direct mail.

Bron: Mail Monitor Benchmark

Maar er zijn nog meer voordelen aan het inzetten van direct mailing:
• Je kunt selecteren. Bepaal zelf de ontvanger van de direct mail.
• Je kunt direct mailings controleren. Bepaal zelf de timing en planning.
• Je kunt direct mailings meten. Meet met de juiste tools de respons.
• Je kunt direct mailings eindeloos personaliseren. Met nieuwe technieken ontwerp je unieke mailings die de lezer persoonlijk aanspreken. Dit verhoogt de relevantie voor je doelgroep.
• Je kunt je lezers verrassen. Bied iets unieks met persoonlijke aandacht, zodat je de loyaliteit van je doelgroep verhoogt.

Hoe pak je een direct mailing aan?


Combineer
...via het juiste kanaal.

Een combinatie van offline en online communicatiekanalen versterkt je boodschap. Zorg voor een online opvolging. Zet andere kanalen in, zoals social media, e-mail of landingspagina’s op je site, om je doelgroep te herinneren en gemakkelijk actie te ondernemen. Stem dit voor elke doelgroep apart af.

Val op
...in de juiste vorm.

Zorg dat je opvalt. Geef aandacht aan de vormgeving en verschijningsvorm van je direct mailing. Wijk af van standaard enveloppen of kaarten, anders val je niet op tussen de andere post. Kraskaarten, doosjes of bijzondere vormen doen het altijd goed, bijvoorbeeld een rugzak.

Personaliseer
...bij de juiste persoon.

Maak je direct mailing zo persoonlijk mogelijk. Gebruik zoveel mogelijk info van je ontvanger. Denk om te beginnen aan voornamen, achternamen, geslacht, woonomgeving en ga zo maar door. Een algemene brief spreekt niemand aan. Hetzelfde geldt voor vaktaal. Spreek daarom de taal van je doelgroep.

‘Content is king’
...met de juiste informatie.

Hoe mooi de verschijning ook is, uiteindelijk gaat het om inhoud die je doelgroep aanspreekt. Geef in je direct mailing praktische aanbevelingen aan je doelgroep, zoals tips en korting. Beantwoord de lezersvraag: ‘What’s in it for me?’

Timing is alles


Time je direct mailing zorgvuldig, net als de rest van je campagne. Zorg dat je weet wanneer er vraag is naar een specifiek product of dienst. Doe onderzoek naar wanneer de respons op een direct mailing het hoogst is: zaterdagpost, bijvoorbeeld, wordt over het algemeen het best gelezen. Breid het aantal verschijnmomenten uit, voor meer respons. Maak een leuke teaser of herinnering rondom de campagne. Zo verhoog je de respons nog verder.

Met de juiste informatie, bij de juiste persoon op het juiste moment, via het juiste kanaal en in de juiste vorm, bereik jij jouw doel.

Met direct mail bereik je jouw doelgroep op een heel persoonlijke en effectieve manier. De manieren waarop zijn eindeloos. Hoe past direct mailing binnen jouw marketingmix? We bespreken graag de mogelijkheden met je.

Neem vrijblijvend contact op.

Delen:

Gerelateerde blogs

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Telefoon: 0184 - 688 377
E-mail: info@vanderperk.nl

IBAN: NL45RABO0361701284
KvK: 23032939
BTW: NL815573297B02

Vanderperk Groep

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Contact

0184 - 688 377

Volg ons

Nieuwsbrief ontvangen?