Contentmarketing. Hét woord dat overal opduikelt op marketinggebied en dus redelijk bekend klinkt in de oren voor iedereen die zich op een of ander manier bezighoudt met marketing. Wij zien echter regelmatig vraagtekens verschijnen in de ogen van onze relaties als dit ter sprake komt. Daarom deze blog. Voor een ieder die meer wil weten over contentmarketing.Er wordt over het internet veel geroepen over contentmarketing. Wij roepen net zo hard mee, omdat we weten dat het van belang is voor ieder bedrijf of organisatie.
Branding guru Seth Godin stelt zelfs: “Content marketing is the
only marketing left.”
(Contentmarketing is de enige overgebleven vorm van marketing)Contentmarketing is ‘hot’. Maar waarom? En wat kan het dan voor uw organisatie betekenen? Eerst maar eens duidelijk hebben wat het nu eigenlijk betekent.
Contentmarketing?
De term contentmarketing wordt nog al eens verward met social media marketing, contenstrategie en storytelling. Heel begrijpelijk want het heeft ergens allemaal wel wat met elkaar te maken, maar toch zijn ze niet hetzelfde. De definitie van het Amerikaanse Content Marketing Institute luidt als volgt:
"Content marketing is a marketing technique of creating and distributing relevant and valuable content to attract, acquire, and engage a clearly defined and understood target audience – with the objective of driving profitable customer action."In het Nederlands:
Contentmarketing is een marketingtechniek van het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle inhoud (content) voor het aantrekken en werven van een duidelijk omschreven doelgroep – met als doel winstgevende consumenteninteractie.Het uiteindelijke doel van contentmarketing is dus het aantrekken en binden van klanten aan uw organisatie.
It’s not about you…
Het woord ‘content’ (inhoud) zegt het al. Het is marketing dat draait om de inhoud.
Contentmarketing is een intensieve vorm van marketing en vraagt een andere kijk op communiceren. De boodschappen zijn veel minder product- en dienstgericht en juist gericht op de wensen van doelgroepen. Alleen maar zenden hoe geweldig uw dienst of product is, is niet langer voldoende. Die tijd is geweest. De klant is koning. Het zijn hun wensen en behoeftes die bepalen wat u moet gaan communiceren. Behoeftes zoals persoonlijke benadering, een ervaring beleven, reviews of instructies van producten en diensten, etc.
De klant is niet meer snel tevreden. Waarschijnlijk Googlet u er tegenwoordig ook eerst op los om meer te weten te komen over een bepaald product of dienst voordat u ermee in zee gaat…
De vijf grondbeginselen van contentmarketing zijn:
1. Het gaat om de klant. En dus niet om u.
2. Het is maatwerk. Er is geen vaste formule.
3. Het is redactioneel. Geen reclame.
4. De klant komt naar u toe. Ga niet continue zenden en storen
5. Voor de lange adem. Het is niet iets van korte duur.
Criteria voor content
De content moet aan bepaalde criteria voldoen om te kunnen worden ingezet voor contentmarketing:
>De content is deelbaar, relevant en waardevol voor uw doelgroep
>De content draagt bij aan het behalen van uw sales- of organisatiedoelstellingen
>De content verkoopt uw product of dienst niet, maar helpt uw doelgroep te ontdekken dat uw product of
dienst is wat hij of zij zoekt
>De content heeft zijn basis in een website. Heeft het zijn basis in social media? Dan is het social media marketing.
Contentstrategie
Een logisch gevolg van het toepassen van contentmarketing is het uitrollen van een contentstrategie. Een definitie die wij graag gebruiken om contentstrategie te omschrijven is:
‘Met de juiste informatie, bij de juiste persoon, op het juiste moment, via het juiste kanaal, en in de juiste vorm, bereikt u uw doel’Vanderperk Groep levert deze service. Wij ontwikkelen, samen met u, een op maat gemaakte strategie. De uitkomst wordt verwerkt in een brochure, zodat deze makkelijk te raadplegen is. Deze startegie gaat u handen en voeten geven.
Iets voor u?
Contentmarketing is iets voor elke branch. Het is een kwestie van uitkristalliseren wat nodig is: voor uw sector, de doelgroep(en) en hoeveel resources (budget, energie en tijd) er beschikbaar zijn. Hier helpen wij u graag bij.
Bent u nog niet bezig met contentmarketing? Dan is het nu de tijd. Wilt u meer informatie? Vul het contactformulier in. Wij nemen z.s.m. vrijblijvend contact met u op. Liever direct contact? Bel dan 0184 – 688377.