• Home
  • Inspiratie
  • Presenteer je jaarverslag niet alleen offline, maar ook online

Presenteer je jaarverslag niet alleen offline, maar ook online

Leestijd 2 minuten

Het jaar nadert zijn einde. Voor veel bedrijven betekent dit dat zij weer een jaarverslag publiceren. Kiest jouw organisatie voor een online of offline versie? Of misschien een combinatie van beiden?

Bij een jaarverslag denkt men al snel aan een saai en stoffig boekwerk. Taaie, financiële stukken en feitelijke teksten. Toch zijn de jaarverslagen tegenwoordig al wat smeuïger. Je vertelt het verhaal van je organisatie. Waar stond je, waar sta je nu en waar wil je naartoe? Zeker nu jaarverslagen ook digitaal worden gepubliceerd, zijn er nog meer mogelijkheden om je verhaal nóg beter te visualiseren.

De kansen van een offline jaarverslag


Hoewel online nu een steeds grotere rol speelt, betekent het niet dat dit altijd de beste keuze is voor je jaarverslag. Misschien past een papieren versie toch beter bij jouw organisatie en je doelgroep. Je kunt ook kiezen voor een combinatie van beiden. Zo maak je jouw verhaal nóg sterker.

Je jaarverslag is als een visitekaartje richting je relaties. Een gedrukt jaarverslag met een goede vormgeving geeft een positieve indruk en straalt kwaliteit uit. Waarschijnlijk is dat ook een beeld dat je met jouw organisatie wilt uitstralen. Doordat je jaarverslag aan te raken is, maak je jouw bedrijf ook tastbaar voor je stakeholders.

Daarnaast is het mogelijk om met een papieren versie je doelgroep op te warmen voor je volledige online jaarverslag. Een jaarverslag bestaat vaak uit een financieel en een marketing deel. Over het algemeen wordt het marketinggedeelte eerder gelezen. Een verkorte versie van je jaarverslag dat hier op ingaat, maakt dat deze beter gelezen wordt. Zo maak je de ontvangers warm om je hele jaarverslag te lezen. Je kunt altijd doorverwijzen naar je website om het gehele jaarverslag te bekijken.

De mogelijkheden van een online jaarverslag


Veel organisaties zijn begonnen met het online publiceren van hun jaarverslag. Een digitaal jaarverslag biedt enkele voordelen:
Media toevoegen: het feit dat je jaarverslag online te zien is, maakt dat je video’s toe kunt voegen. Ook foto’s spelen online een grote rol. Zo beleven je lezers jouw organisatie nog meer.
Makkelijk delen: een online jaarverslag (of een onderdeel daarvan) is makkelijker te delen. Dit kunnen jij en je lezers doen door simpelweg de link te delen waarop je jaarverslag te vinden is. Dit zal resulteren in meer lezers.

Daarnaast kun je ook bepalen wat voor soort jaarverslag je wilt publiceren. Kies je voor een pdf-bestand, dan is deze in één formaat te lezen. Je zou het kunnen vergelijken met de digitale versie van een gedrukt jaarverslag. Kies je voor een responsive design, dan wordt het formaat aangepast aan het scherm waarop je jaarverslag gelezen wordt. Zo maak je het je doelgroep makkelijk om je jaarverslag te bekijken.

Simpelweg je pdf’je uploaden naar je website kan echt niet meer; de pdf is immers gemaakt voor drukwerk, niet voor online gebruik. Gebruik daarom een publicatietool. Hiermee maak je mooie magazines die goed te lezen zijn op alle beeldschermen. Daarnaast biedt deze tool ook nog een aantal andere voordelen:
Resultaten meten: met software is het mogelijk om te zien hoe vaak je jaarverslag bekeken is en welke delen het meest gelezen zijn. Volgend jaar kun je op deze informatie inspelen door nog relevantere content in je jaarverslag te plaatsen.
Inloggen met social: je kunt ervoor kiezen om mensen te laten inloggen met hun social media account voordat ze je jaarverslag lezen. Dit geeft jou informatie over wie je jaarverslag leest en wie je doelgroep is.
Personaliseren: met de gegevens die via de social media van je lezers te vinden zijn, kun je ook de inhoud van je jaarverslag personaliseren. Lezers worden bijvoorbeeld bij hun voornaam aangesproken en krijgen content aangeboden die past bij hun interesses.

De kracht van online en offline combineren


Denk allereerst goed na over wie je doelgroep is. Wat past er beter bij hen? Zijn je stakeholders over het algemeen wat ouder en hebben zij liever nog een papieren versie? Kies daar dan voor. Of wil jouw doelgroep alles online hebben? Zorg dat je hen dat biedt.

Om je boodschap nog sterker te maken, kun je online en offline met elkaar combineren. Gebruik je offline jaarverslag om de lezers warm te maken. Geef ze geen dik boekwerk, maar houdt het kort en aantrekkelijk om te lezen. Voor meer informatie en alle cijfertjes kun je ze doorverwijzen naar je online versie. Op die manier kun je het verhaal dat jij in je jaarverslag wilt vertellen, het beste naar buiten brengen.


Bepaal dus allereerst welke vorm van een jaarverslag het beste voor jouw organisatie zal werken. Heb je al een beeld van in welke vorm je jouw jaarverslag wilt delen? Of wil je graag met ons de mogelijkheden bespreken?


Creëer nu je jaarverslag.

Delen:

Gerelateerde blogs

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Telefoon: 0184 - 688 377
E-mail: info@vanderperk.nl

IBAN: NL45RABO0361701284
KvK: 23032939
BTW: NL815573297B02

Vanderperk Groep

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Contact

0184 - 688 377

Volg ons

Nieuwsbrief ontvangen?