Online marketing trends 2020

Leestijd 6 minuten

Nu 2020 is begonnen, richten we ons op trends van dit jaar. Welke trends spelen er nu en wat kunnen we verwachten? Dit zijn de online marketing trends voor 2020:

1. Influencer marketing wordt groter én kleiner


Bedrijven en organisaties gaan al langere tijd de samenwerking aan met influencers. In 2020 gaat dat gewoon door, maar influencer marketing verandert ook: niet langer kiezen bedrijven voor grote influencers met honderdduizenden, soms miljoenen volgers. De focus verschuift naar de kleinere influencers. Vaak staan zij dichter bij hun volgers en kunnen zij directer invloed op hen uitoefenen. Kies je slim welke influencer je jouw bedrijf laat vertegenwoordigen, dan kun je een doelgroep aanspreken die echt bij jouw organisatie past.

Trend1


2. Voice search en smart speakers


Steeds meer mensen hebben een Google Home of andere smart speaker in huis en vrijwel iedere mobiel beschikt over een slimme assistent. Voice search neemt daarom alleen maar toe. Vraaggestuurde content toevoegen biedt zeker kansen. Let bij het schrijven van teksten ook op de manier waarop men zoekt. Bij stemgestuurd zoeken stellen mensen langere vragen. Een korte zoekterm helpt dan niet om jouw site omhoog te helpen in de zoekresultaten.

Trend2


3. Gratis content met reclame


Video kan inmiddels gezien worden als de belangrijkste vorm van content. Met name video-adverteren is een trend die in 2020 blijft groeien. Ongeveer 80% van de online kijkers is bereid om reclame te kijken als ze daar gratis content voor terug krijgen.

Trend3


4. Youtube als apart middel


Zoals hierboven aangegeven, is video een ontzettend belangrijk middel. Vaak wordt Youtube gebruikt om deze video’s te plaatsen en vervolgens delen. Maar Youtube kun je veel meer zien als een apart communicatiemiddel. Of je nu je product laat zien, zoals Coolblue bijvoorbeeld doet, of informatie deelt over jouw vakgebied. Op Youtube deel je content die de kijker weer naar jouw website kunnen leiden.

Trend4


5. Marketing automation


Content personaliseren kan heel eenvoudig; simpelweg door een naam toe te voegen bijvoorbeeld. Maar we kunnen het een stapje verder nemen door alle data die verzameld wordt. Je kunt personalised content zelfs nog een stapje verder nemen met marketing automation. Je kent het misschien het beste van webshops: je gooit een product in je winkelmandje, rekent niet af en een paar dagen later ontvang je er een e-mail over. Dit is nog maar een simpel voorbeeld, maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Trend5


6. Chatbots groeien


Chatbots bestaan al een aantal jaar, maar de ontwikkelingen zorgen ervoor dat deze steeds groter worden. Ze kunnen tegenwoordig beter reageren op vragen van de bezoekers op je website en uiteraard zullen deze ontwikkelingen alleen maar verder gaan. Een groot voordeel is dat een bot op ieder moment antwoord kan geven op vragen van klanten. Zij kunnen zo sneller beslissingen maken.

Trend6


7. Stories-stories-stories


Je kunt je vast herinneren dat overal opeens stories opdoken. Het is een populaire functie die met name bij Instagram en Snapchat veel gebruikt wordt. In januari 2019 waren er bijvoorbeeld al meer dan 500 miljoen dagelijkse gebruikers van deze functie op Instagram. En dat aantal blijft in 2020 groeien. Als bedrijf kun je daar mooi op inspelen. De content hoeft niet perfect te zijn, deze verdwijnt na 24 uur toch weer. Het is vooral een makkelijke manier om snel een kijkje in de keuken te geven.

Trend7



Ben je geïnspireerd door een van deze trends, maar weet je niet waar en hoe te beginnen? Neem vrijblijvend contact op! We denken graag met je mee.


Bronnen:

Delen:

Gerelateerde blogs

Contactgegevens

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Telefoon: 0184 - 688 377
E-mail: info@vanderperk.nl

IBAN: NL45RABO0361701284
KvK: 23032939
BTW: NL815573297B02

Vanderperk Groep

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Contact

0184 - 688 377

Volg ons

Nieuwsbrief ontvangen?