Sociale zomerstop?Het is komkommertijd, de bouwvak is van start gegaan en de auto’s staan bumper aan bumper op weg naar de zon. Waarschijnlijk ga je er zelf ook even tussenuit, dus de social media van je bedrijf ligt stil. Natuurlijk zit er wel iemand op kantoor, maar die heeft geen flauw idee wat er allemaal moet gebeuren.
Zomerstop inlassen dan maar.Of niet? Communicatieblog Pardot maakte een infographic zodat je in 30 minuten per dag je social media onder controle kunt houden. Omdat de infographic in het Engels is, hebben we hem even voor je vertaald.
Jouw social media in 30 minuten? Check hieronder de tips.Twitter - 6 minutenTwitter kan wat onoverzichtelijk lijken. Je hebt soms geen idee waar je moet beginnen met bekijken. Verdeel dan 6 minuutjes per dag over deze drie punten:
>Neem even de tijd om je
tweets te beantwoorden die aan jou gericht zijn.
>
Plan enkele tweets in voor volgende week om recente content of evenement onder de aandacht te brengen.
>
Retweet content van anderen in je industrie om aan relaties te bouwen en je netwerk te versterken.
Facebooktip: Ga niet naar je tijdlijn, maar klik direct door naar je eigen pagina. Dan kom je ook niet in de verleiding om te blijven doorscrollen.Facebook - 6 minutenFacebook is één van de grootste tijdsverslinders, omdat je eenvoudig kunt verdrinken in de eindeloze tijdlijn van kattenfilmpjes en briljante memes. Ga direct naar je tijdlijn en niet naar je tijdlijn. Dan kom je ook niet in de verleiding om te blijven doorscrollen.
>
Reageer op reacties die zijn binnengekomen op je content en neem de tijd om wat te berichtjes achter te laten op de posts van partners, klanten en vooraanstaanden in je industrie. Zoek gericht en scroll niet eindeloos door.
>
Promoot foto’s en video. Interessante beelden presteren het best. Het is ook leuk om je publiek een kijkje achter de schermen te geven of om je collega’s op sociale media te laten posten.
Instagram - 4 minutenMisschien laten je volgers Linkedin achterwege in hun vakantie, maar ze blijven Instagram zeker checken op het strand.
>
Neem je volgers mee achter de schermen. Zet je collega’s aan het werk en laat ze foto’s delen van hun werk, wat ze doen en waar ze werken.
>
Deel infographics en bijvoorbeeld slides van een recepte powerpointpresentatie.
>
Inspireer je volgers met quotes over je werk en relevante content.
Snapchat - 4 minutenDeze zomer kun je expirimenteren met Snapchat. Op dit platform blijft je content 24 uur terug te kijken. Dus zorg voor ongepolijste, realtime content.
>
Film achter de schermen door je collega’s hun werk te delen.
>
Reageer op andere Snappers die relevant zijn in jouw industrie.
Tip: Experimenteer deze zomer eens met Snapchat. Hoe kun jij Snapchat inzetten?Linkedin - 4 minutenOok op Linkedin kun je gemakkelijk langer zitten dan nodig is. Beperk het tot deze drie acties:
>
Promoot zakelijke content van je website of deel relevante nieuwsberichten.
>
Sluit je aan bij een groep en voer flinke discussies.
>
Stel vragen op je pagina en in relevante groepen.
Pinterest - 4 minutenCheck alleen notificaties op je Pinterestprofiel. Doe alleen deze twee dingen:
>
Pin recente visuele content. Denk aan: blogafbeeldingen, infographics of staffoto’s.
>
Engage met recente pinners en doe wat terug: like hun pins, reageer op ze of dank ze.
Google+ - 2 minutenEen wat lastiger sociaal platform, maar niet onbelangrijk. Het is erg geschikt voor langere artikelen. Besteed twee minuten hieraan:
>
Deel recente content van je website met je kringen.
>
Stel vragen en begin gesprekken met je publiek. Faciliteerd gesprekken met en voor je publiek.
Met deze tips, kun jij of je collega met een half uur per dag ook in de zomer actief blijven op social media. Vind je het nog steeds overweldigend? We helpen je graag om je doelgroep te bereiken. Ook in de zomer als jij in de Ardèche aan het kanoën bent.
Bel of mail ons met je vraag en wij helpen je met jouw social-mediastrategie en de uitvoering daarvan.
Bekijk de infographic bij Pardot.