Met 2017 voor de deur kijken de marketeers van Vanderperk Groep vooruit naar de online marketing trends van 2017.
Mobile-first
We weten het onderhand wel: mobile-first. Gebruikers pakken tegenwoordig eerder hun mobiel om te surfen dan dat er op een laptop gegoogeld wordt. Dat betekent dat jouw site dus vanuit mobiel ontworpen moet worden. Een compleet andere manier van websites benaderen.
Social media integratie blijft belangrijk
Jouw aanwezigheid op Facebook, Linkedin, Instagram en Twitter blijft belangrijk. Jouw gebruikers en klanten bevinden zich daar meer en meer. Als jij de interactie tussen je klanten en jou aangaat, kan er iets moois ontstaan. Gebruik de kracht van elk sociale medium om verschillende doelgroepen aan te spreken of juist dezelfde doelgroep op verschillende manieren. Ook in je ranking op Google spelen links van en naar social media een belangrijke rol.
AMP - Accelerated Mobile Pages
Accelerated Mobile Pages (AMP) is een open-sourceproject van Google om bepaalde webpagina’s voor mobiel te optimaliseren. Deze pagina’s laden razendsnel op je mobiel zodat wachten verleden tijd is, zelfs met trage internetverbinding.
Op dit moment krijgen AMP’s voorrang in de zoekresultaten op mobiel, maar het is nog een heel geregel om je pagina’s om te bouwen. Denk dus goed na over jouw gebruikers: bezoeken ze je site voornamelijk mobiel? Gebruik dan zeker AMP.
Video maakt het verschil
Even wat cijfers die deze toenemende trend ondersteunen:
>In 2017 verwacht Cisco dat video content goed zal zijn voor 69% van al het internetverkeer.
>En in 2019 schatten ze dat op 85%.
>96% van de B2B-bedrijven gebruiken video in hun marketing en 73% zegt dat ze een goed ROI ervoor terugkrijgen.
>Video toevoegen aan je landingspagina doet de conversie toenemen met 80%
>92% van de mobiele gebruikers delen video’s met vrienden die ze samen hebben gekeken.
Je ziet maar: video wordt alsmaar belangrijk. Het is al heel gemakkelijk om met je mobiel te filmen. Elk besturingssysteem is uitgerust met een videobewerkingsprogramma, dus ook dat is geen argument om het niet te doen.
Je moet een drempel over om video content te maken voor jou en je bedrijf. Maar het is net als met fietsen: de eerste paar keren gaan niet vlekkeloos. Begin nu, zodat je -tegen de tijd dat video echt groot is- over die eerste hobbels heen bent. Je hebt er alleen maar voordeel van.
Chatsupport op je pagina
Je ziet ze steeds vaker: de kleine chatbubbels op websites rechtsonderin. Een medewerker ‘vraagt’ je na verloop van tijd of ze je ergens mee kunnen helpen. De livechats zijn een extra dienst voor je huidige en toekomstige klanten om ze te woord te staan en te helpen met hun vragen.
Hoewel bezoekers graag zelf hun boontjes doppen, is gerichte hulp en persoonlijk contact vaak wenselijk. Gebruik deze vragen en feedback ook om je site te optimaliseren. Lopen klanten vaak vast op eenzelfde aanmeldformulier? Dan is er iets niet duidelijk. Met live chats kun je die kinken uit de kabel halen en je klanten extra van dienst zijn.
Live gaan
Facebook Live, livestreams op YouTube, Twitch, Periscope, allemaal diensten om je gebruikers een realtime beleving mee te geven. Steeds vaker zie je bedrijven en mensen live gaan. Je hebt echte interactie met bezoekers en de mogelijkheden zijn eindeloos.
Geef een kijkje achter de schermen! Hoe wordt jouw product gemaakt? Geef een Q&A en beantwoord vragen van je fans. Neem je bezoekers mee in een meeting om zo toekomste klanten een idee te geven van wat hen te wachten staan.
Stories en SnapchatEn dat brengt ons bij het volgende punt: Instagram Stories en Snapchat. Deze ongepolijste vorm van content delen neemt enorm toe aan populariteit. Jouw kansen als bedrijf zijn -net als live video- eindeloos.
In tegenstelling tot live video, verdwijnen deze beelden binnen 24 uur na het plaatsen. Denk daaraan bij het maken van je content. Deze hoeft niet evergreen te zijn, maar mag snel en leuk van aard zijn.
Influencer advertising
Misschien ben je bekend met de term ‘influencer advertising’. Influencers zijn bloggers en vloggers en contentmakers die hun leven delen aan volgers. Zij ‘beïnvloeden’ hun bezoekers door producten te laten zien of gebruik te maken van bepaalde diensten. Steeds meer advertentiebudgetten verlaten ‘klassieke’ media en gaan op in influencer marketing.
Zorg dat je relevante influencers vindt die overlappen met jouw doelgroep. Laat hen de content maken waarvan zij denken dat goed is. Ze kennen hun kijkers en weten wat werkt en wat niet.
Korter is niet beter
Hoe lang moet een blog zijn? Die vraag krijgen we regelmatig. Ons antwoord is altijd: content moet zo lang zijn als nodig is. Dat klinkt flauw, maar het is het enige juiste antwoord. Natuurlijk moet je kritisch zijn op je teksten en schrappen wat onnodig is, maar er is niet een vaste lengte dat vereist is. Toch zijn er twee getallen die we noemen:
Het minimale aantal woorden voor een blog post is 300. Minder dan dat en een tekst valt niet genoeg op voor een lezer.
Het tweede getal is 1.890 woorden. Dat is het gemiddelde aantal woorden van het eerste zoekresultaat op Google.
Backlinko ontdekte dat bij het analyseren van één miljoen zoekopdrachten.
Een tekst mag dus langer zijn dan je denkt. Even ter info: deze tekst is bijvoorbeeld bijna 1.000 woorden.
De online marketing trends van 2017 zagen we het afgelopen jaar opkomen. Het zijn veelal diensten of ideeën van een of twee jaar oud waar we nu de gevolgen van beginnen te zien. Op basis hiervan kunnen we een goed beeld schetsen van waar we op gaan inspelen bij onze klanten dit jaar.
Bronnenhttps://www.frankwatching.com/archive/2016/11/18/hoe-ziet-seo-er-5-jaar-4-belangrijke-factoren/?utm_source=Measuremail&utm_medium=dagelijkse-nb&utm_campaign=http://labs.openviewpartners.com/content-marketing-trends-2017/#.WD7RQ-bhCUkhttp://contentmarketinginstitute.com/2016/08/content-marketing-trends/http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2016/11/14/7-online-marketing-trends-that-will-dominate-2017/#6d827db4dec8http://venturebeat.com/2016/11/27/5-marketing-trends-to-watch-for-in-2017/http://backlinko.com/search-engine-ranking#