Vraag aan een marketeer om een social media platform te noemen en de kans is groot dat de reactie Instagram is. Het is dan ook geen verrassing meer dat Instagram op dit moment een van de populairste platformen is. En nog steeds blijft het aantal gebruikers groeien. Instagram is een platform waar je foto’s en video’s kunt delen met je volgers. Maar hoe zorg je ervoor dat potentiële nieuwe volgers in contact komen met jouw account? Als antwoord op deze vraag hebben wij een aantal tips voor je op een rij gezet waar je vandaag nog mee aan de slag kunt!
1. Regelmaat in online actief zijnWanneer wij aan de slag gaan met het onderhouden van jouw social media, is dit vaak de allereerste stap die wij nemen: regelmatig online actief zijn. Door consequent actief te zijn op social media, begin je al met het vergroten van je zichtbaarheid. Een voorbeeld hiervan kan zijn dat we elke dinsdag en donderdag om 7 uur ’s ochtends een post online plaatsen. Op woensdag delen we dan een quiz in de Instagram Stories en om de week plaatsen we op vrijdag een Instagram Reel. Het ad hoc delen van content raden we ten zeerste af.
Zoals je hierboven kunt lezen biedt Instagram verschillende manieren om zichtbaar te zijn. Naast het delen van foto’s kun je ook gebruik maken van o.a. Instagram Video, Instagram Reels en Instagram Stories.
- Met Instagram Video krijg je de mogelijkheid om filmpjes van maximaal 10 minuten te uploaden. Voor accounts met een grote groep volgers kan dit oplopen tot wel 60 minuten. Door langere video’s te plaatsen in de app, kun je jezelf beter presenteren aan de doelgroep en ontdekt worden door nieuwe mensen.
- Instagram Reels zijn daarentegen korte video’s (vaak verticaal) die je creatief kunt bewerken met filters, bewerkingstools en audio uit een grote muziekbibliotheek. De kans is groot dat dit soort video’s snel opgepikt kunnen worden door het algoritme van de app.
- Voor Instagram Stories kun je ook video gebruiken, maar let op: dit kunnen alleen korte fragmenten zijn van maximaal 15 seconden. Daarnaast zijn stories maar een beperkte tijd zichtbaar, na 24 uur worden de stories automatisch weer verwijderd.
Je kunt al deze functies inzetten, maar pas op dat je het overzicht niet verliest.
Een handige tool die wij inzetten om in één oogopslag te kunnen zien wat we online gaan delen, is een
contentkalender. Dit is een kalender waarin je aangeeft welke media er wanneer, waar en hoe geplaatst gaan worden.
2. Ga de interactie aan De juiste strategie op Instagram bestaat niet alleen maar uit het delen van leuke plaatjes en video’s. Het is ook belangrijk om de interactie aan te gaan. Dit houdt in dat je gaat reageren op relevante comments onder jouw posts of dat je zelf een reactie achterlaat onder een post van iemand die jij volgt. Reacties onder posts kun je verzamelen door bijvoorbeeld een vraag te stellen in de caption (bijschrift) van je post. Denk bijvoorbeeld aan: ‘Herken jij jezelf in deze situatie? Laat het me weten in de comments’. Door de interactie aan te gaan in de comments, geef je een seintje aan Instagram dat jouw post waardevol is. Hierdoor is de kans groter dat jouw post gevonden kan worden in zoekresultaten.
Daarnaast kun je ook de interactie aan gaan in de Instagram Stories. Met deze functie kun je in een paar seconden foto’s en video's met je volgers delen. Maak je stories interactief door er een poll of een vraagsticker aan toe te voegen. Op deze manier voelt het publiek zich verbonden met jou en ontvang jij kostbare informatie over je doelgroep. Een win-winsituatie.
3. Let’s get personal Klanten willen je leren kennen voordat ze zaken met je gaan doen, laat daarom zien wie je bent! De eerste stap die je hiervoor kunt zetten, is het gebruiken van jouw huisstijl in je post. Door je branding keer op keer terug te laten komen, creëer je een eenheid in je posts en wordt je account herkenbaar. Passen emoticons binnen jouw bedrijf? Gebruik deze dan in je captions. Zo wordt het begrijpen van de tekst makkelijker en maak je het persoonlijk.
De volgende stap die je kunt zetten, is het laten zien van jouw gezicht. Uit onderzoek is gebleken dat foto’s met een gezicht 38% beter scoren dan foto’s zonder gezicht. Werk jij met een boel leuke collega’s? Laat dan ook zeker hun gezichten online zien. Op deze manier leert jouw doelgroep de mensen achter het merk kennen en is de kans groter dat zij een connectie voelen met het bedrijf.
Een bijkomend voordeel hiervan, is dat we tijdens een eerste ontmoeting met nieuwe klanten vaak horen: ‘Ik heb het idee alsof ik jullie al veel langer ken’.
4. Hashtags Als communicatiebureau blijven we het zeggen; maak gebruik van hashtags. Met een limiet van maximaal 30 hashtags per Instagrampost heb je een ruim speelveld om passende hashtags bij jouw bedrijf te vinden.
Helaas is er geen kant-en-klaar pakket van hashtags waarvan wij zeker weten dat het werkt. Maar we kunnen wel aanraden om trending hashtags af te wisselen met hashtags die passen bij jouw niche. Hetzelfde geldt ook voor hashtags met een groot bereik. Wissel deze af met hashtags die een kleiner bereik hebben. Moeite met het vinden van relevante hashtags? Zie hashtags als zoekwoorden en bedenk op welke zoekwoorden het bedrijf gevonden wil worden.
5. Lekker blijven taggen Heb jij een post geplaatst over een recente samenwerking? Tag ze. Heb je laatst een te gekke opdracht afgerond van een opdrachtgever? Tag ze. Ging je samen met je collega’s op pad voor een geheim nieuw project? Tag ze. Door andere accounts te taggen in jouw posts, ontvangen deze accounts een notificatie. Omdat jij ze hebt getagd, is de kans groter dat ze jouw post zien, liken, erop reageren en zelfs delen op hun account.
Heb je al wat berichten online staan en wil je daar achteraf toch nog iemand in taggen? Dit kun je makkelijk aanpassen door bij je post te klikken op de drie kleine stipjes en te kiezen voor ‘Bewerken’. Wel een klein puntje van aandacht: tag alleen accounts die echt iets met jouw post te maken hebben.
Wist je dat je ook jouw locatie kunt toevoegen aan je post? Een locatietag werkt hetzelfde als een hashtag en gebruikers kunnen op basis van deze locatie jouw account ontdekken. Een makkelijke manier om je zichtbaarheid op Instagram te vergroten. Het voordeel van een locatietag is dat je zelf mag bepalen hoe gedetailleerd je deze invult. Bedenk waar je doelgroep zich bevindt en vul deze locatie in. Denk bijvoorbeeld aan de provincie, de stad of het adres van het bedrijf.
Aan de slag!Met deze vijf stappen kun je vandaag nog beginnen aan het vergroten van je zichtbaarheid op Instagram. Wil je dat wij jouw zichtbaarheid op Instagram vergroten of heb je andere vragen? Neem dan
contact met ons op of
bel ons.