2021 is net aangebroken en daar horen nieuwe trends bij! In deze blog laten we jou zien wat de nieuwe trends zijn in het Grafisch designveld. Handig voor jouw ontwerpen of drukwerk. 1. Gedempte kleurenGedempte kleuren zijn kleuren die een lage verzadiging hebben (het tegenovergestelde van levendige kleuren). Gedempte kleuren voelen veilig en zeker, het kan ook nostalgisch zijn. Het heeft een look en feel van naturel en biologisch. Veel gezondheid en wellness bedrijven gebruiken deze gedempte kleuren paletten dit jaar.
2. Overal geometrische vormen Hoewel we vorig jaar veel designers abstracte en zachte vormen zagen gebruiken is het dit jaar anders. Dit jaar zijn deze vormen vervangen door stijve, harde randen in geometrische vormen en patronen. Grote blokken en driehoeken vaak met sterke kleuren maar ook goed te combineren met gedempte kleuren, worden gemengd en verenigd om fantasierijke combinaties te produceren.
3. Platte pictogrammen en afbeeldingenVeel merken gebruiken platte iconen en afbeeldingen in de social media afbeeldingen, Websitedesign en meer. Pictogrammen kunnen een krachtige werking hebben op visuele communicatie. Met een simpel pictogram, heb je minder ruimte nodig om te communiceren dan met woorden. En daarnaast zijn deze afbeeldingen creatiever dan stockfoto’s.
4. Klassieke Serif-lettertypenSerif fonts zijn weer terug van weggeweest! Serif lettertype is een van de oudste lettertype stijl dat nog steeds in gebruik is, dit gaat helemaal terug naar de 15e eeuw. Omdat dit een oud lettertype is wordt het ook wel gezien als klassiek, elegant en betrouwbaar. Het kan ook wel nostalgisch aanvoelen. Veel financiële bedrijven gebruiken Serif lettertype in hun marketingmix.
5. Emoji DesignEmojis zijn de nu alomtegenwoordige vorm van pictogrammen waarmee ontwerpers de emotie kunnen toevoegen aan uitspraken, sites of gedrukte media. Het is de toon van de webdesigner of een kleine knipoog aan het einde van de zin, dat steeds populairder wordt en het centrale kenmerk is van communicatie. Op social media zoals Snapchat en Instagram moedigen de emojis interactie aan. Ook in ontwerpen zorgen emojis voor een reactie en response, ze verlichten de stemming en ze communiceren de onderliggende gevoelens.
6. Natuur geïnspireerd designOrganische, zachtere, natuurlijke ontwerptrends zijn de afgelopen 10 jaar langzaam aan de zijlijn van de toptrends gekomen. Het idee om de natuur na te bootsen, natuurlijk licht, zachtere, aarde kleuren en tinten, natuurlijke gradiënten in kleurenschema’s, vloeiende lijnen – oh jes, het is weer in de mode! Het past ook weer bij de trends van minimalisme, gedempte kleuren en illustraties.
Door de bijwerkingen van de huidige pandemie is de dorst naar natuur alleen maar groter geworden. Het is daarom niet verrassend dat mensen aan wie de kans is ontzegd om een lange tijd niet buiten te zijn, plotseling de neiging hebben om naar buiten te gaan. Mensen die nog nooit op een veld zijn geweest hebben nu de behoefte om te gaan picknicken. Terwijl ontwerpers misschien de toon zetten en de trends pushen, krijgen commerciële ontwerpers de kans om het goed te doen en de stemming te weerspiegelen. Als je niet naar de bergen kunt gaan, laat de bergen dan naar je toe komen.
7. 3D typografieIn 2020 kreeg typografisch ontwerp al veel aandacht. Er was een grote artistieke stroom naar typografie en we kunnen ervan uitgaan dat dit binnenkort niet gaat verdwijnen. Geometrisch of organisch, de volgende trend ziet eruit als ontwikkeling naar 3D-typografie, waarbij dezelfde ideeën worden gebruikt, maar dat het meer ‘adding to’ dan ‘moving away’ wordt.
De voorspelling voor 2021 is dat de populaire typografieontwerpen van 2020 worden getransformeerd naar 3D. Ultra-Realistische letters die bijna kunt voelen en kan aanraken. Typografisch ontwerp wordt al snel een geweldig symbool van innovatie in grafisch ontwerp, waarbij gebruik wordt gemaakt van modieuze, go-to-technieken en deze op verbluffende en fantasierijke manieren worden gebruikt.
8. Cartoon afbeeldingen in designOp maat gemaakte illustraties zijn een handige manier geworden om je ontwerp te laten opvallen tussen de algemene websites en afbeeldingen. De cartoon Illustraties zijn gevarieerder, interessanter en Multi technischer dan ooit tevoren. Je kunt je ontwerp altijd verbeteren of veranderen zonder dat je afwijkt van je huisstijl. Deze trend gaat volgens ons niet snel van de radar in de nabije toekomst. De volgende populaire designtrend in illustratie worden aangepaste stripfiguren.
De cartoon afbeelding behoudt de afwisseling, is aanpasbaar en fantasierijk. Het geeft een speelse toevoeging en roept een glimlach op. Het is perfect voor een gedenkwaardige branding, uitstekend om de sfeer voor product of site te creëren en ongelofelijk multifunctioneel. Je kunt je personage gebruiken op de website, visitekaartjes, posters, presentatiemateriaal, er zijn geen grenzen.
9. Nog meer GoldMetallic-effecten in design worden uber-trendy in 2021. Goud is al populair in productontwerp, kijk maar naar de nieuwste smartphones. Deze mode zal een kenmerk worden van de designtrends van 2021. Het past perfect in de richting van minimalistisch design, omdat ze een aangeboren interesse factor hebben, maar ze werken ook op kleinere elementen om het oog te lokken.
Ontwerpers hebben met succes geëxperimenteerd met verschillende metallic looks, zoals zilver, messing en lood, maar goud is nog steeds de winning factor. Goud toont alle variaties van metallic design, mat, glanzend, reflecterende lichteffecten, reliëf, gekrast en uitgesneden.
10. Optische illusieAls het beeld dat de hersenen ontvangen, niet helemaal werkt zoals u denkt dat het zou moeten, wat doet je dan? Draai je onmiddellijk weg en vergeet je het, of kijk je er een tijdje na en probeer je het op te lossen? Wij weten het antwoord. Als jet het niet zeker weet, scroll dan door de onderstaande ontwerpen en kijk hoeveel tijd je besteedt aan het bekijken van elk ontwerp.
Hoe meer je kijkt, hoe meer je moet zoeken. Hoe langer je het probeert uit te werken, hoe langer je nodig hebt om het uit te werken. Het is slim en het is verslavend, een magische manier om kijkers naar binnen te slepen. Maar er is een tijd en een plaats aan verbonden. Over complicatie is niet goed, dus denk na over het gebruik. Is het gepast? Te verwarrend? Voegt de illusie iets toe aan het ontwerp of heeft het de essentie weggenomen?