Logo's; kleur & soorten

Leestijd 5 minuten

Wist jij dat er voor elk middel een ander logobestand wordt gebruikt? Dit voorkomt dat je straks middelen ontvangt met een onscherp logo of dat je website traag laadt. Als dit nieuw voor je klinkt, zetten wij het graag voor je op een rij. Zo kun jij ervoor zorgen dat je logo goed tot zijn recht komt.

Verschillende kleuren
Om te begrijpen waar je welk logo voor kunt gebruiken, kijken we eerst naar de verschillende kleurcoderingen. Het is ongebruikelijk om een logo in maar één kleursamenstelling te hebben. Er zijn namelijk zeker wel drie kleursamenstellingen waarin je het logo terug hoort te vinden. Dit is dan ook vaak de reden dat de map met logobestanden zo uitgebreid is.

CMYK: Deze kleursamenstelling bestaat uit Cyaan, Magenta, Yellow en Key (Zwart). Deze kleursamenstelling wordt gebruikt voor drukwerk.

RGB: Deze kleursamenstelling staat voor Rood, Groen en Blauw en wordt gebruikt voor online uitingen. Denk bijvoorbeeld aan het beeldscherm van je telefoon, je laptop of je televisiescherm.

Pantone: Deze kleuren kun je ook terugvinden onder de term ‘PMS’ en zijn kleuren die door het bedrijf Pantone zijn gedefinieerd. Elke kleur heeft zo zijn unieke nummer, hiermee worden de kleuren nauwkeurig gecommuniceerd tussen ontwerpers, drukkers en fabrikanten. Pantone kleuren zijn daarom zeer geschikt voor het creëren van logo’s, huisstijlen en verpakkingen. Deze kleuren kun je het beste gebruiken voor printwerk/drukwerk.

Verschillende logobestanden
Nu we een drietal kleursamenstellingen op een rij hebben gezet, nemen we een aantal soorten bestanden door. Vrijwel elk middel vraagt namelijk om een specifiek logobestand.

Ai: Een .ai bestand is een Adobe Illustrator bestand. Dit is het originele bestand van je logo waaruit je allerlei verschillende soorten logobestanden uit kunt opslaan. In dit bestand is je logo opgebouwd uit vectoren, dit betekend dat je het logo onbeperkt kunt vergroten of verkleinen zonder kwaliteit te verliezen. Een .ai bestand wordt dan ook vaak gebruikt voor logo’s en is geschikt voor drukwerk. Maar omdat een Adobe Illustrator bestand vaak vrij veel geheugen in beslag neemt, zal hier niet snel de voorkeur aan worden gegeven.

EPS: Je kunt je logo opslaan als een .eps bestand. Dit betekent dat je logo is opgeslagen als vector bestand, hiermee kun je het logo onbeperkt vergroten of verkleinen zonder kwaliteit te verliezen. Een .eps bestand in CMYK is dan ook vaak het bestand waar de mensen van de drukpers graag hun voorkeur aan geven.

Jpeg/jpg: Om eerst van verwarring af te komen: jpeg en jpg is hetzelfde. Het is misschien wel het meest bekende bestandsformaat voor afbeeldingen. Een voordeel van .jpg bestanden is dat ze makkelijk klein opgeslagen kunnen worden. Hierdoor zijn ze als RGB bestand ideaal voor online gebruik. Toch voor drukwerk gebruiken? Zorg dan voor een hoge DPI.

Png: Wanneer een logo is opgeslagen als .png bestand, is de kans groot dat deze zonder achtergrond is opgeslagen. Dit zorgt ervoor dat dit bestand ideaal is voor online publicatie. Let wel op dat hierdoor je bestanden wat groter en ‘zwaarder’ kunnen worden.

Heb jij na het lezen vragen of wil je weten hoe jij jouw logo het beste tot zijn recht kan laten komen? Neem dan contact met ons op.

Delen:

Gerelateerde blogs

Vanderperk Groep

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Contact

0184 - 688 377

Volg ons

Nieuwsbrief ontvangen?