Geerke on tour: Social Media
Als stagiaire wil je natuurlijk graag weten wat er bij Vanderperk Groep allemaal gebeurt. Daarom ga ik op pad om erachter te komen wat de functies en werkzaamheden hier nu eigenlijk inhouden. In deze blog stel ik wat vragen aan Dennis, die op de afdeling online marketing werkt.
Normaal gesproken zit ik tegenover Dennis, dus we spreken elkaar al veel. Maar omdat we tegenover elkaar zitten, kan ik niet meekijken op zijn beeldscherm naar waar hij mee bezig is. Daar komt vandaag eindelijk eens verandering in.
Proppen geblazen
Op het moment dat ik bij hem kom zitten, is hij bezig met het bewerken van een foto voor de website van Montapacking. Hij knipt vier mensen uit en schuift ze heen en weer op het beeldscherm. “Het is lastig als er vier personen in zo’n klein plaatje moeten passen, maar dat gepuzzel maakt het leuk. Ik ben nu bezig voor een onderdeel op de website van Montapacking: packaging. De tekst hiervoor wordt ook aangepast, maar dat doet onze taalnerd Wouter.”
“Met zo’n drukke dag als vandaag begin ik altijd eerst met het bekijken van mijn mail. Vaak zijn er reacties of komen er nieuwe opdrachten binnen. Ik kijk naar de planning van de dag en van de rest van de week en zorg dat alles goed verloopt. Daarna bespreek ik met de rest van de afdeling wanneer bepaalde taken af moeten zijn. Denk bij die taken bijvoorbeeld aan: social-media-posts maken, een landingspagina inrichten of een nieuw platform inrichten voor een klant. We kijken dan wie wat moet doen en of alles loopt volgens de planning die er al was. En uiteraard begin ik met een bak koffie, heel belangrijk.”
Op je post
“De online-marketingafdeling neemt bijna alle social-mediakanalen van klanten uit handen. Vooral op Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn en Twitter zijn de meeste klanten en doelgroepen actief."
“Het is belangrijk dat wij de doelgroep van onze klanten door en door kennen. Alleen dan kun je social-media-posts op maat maken.”Mijn vraag is waar zijn inspiratie vandaan komt. “Soms krijg ik ineens een leuk idee en dan ga ik kijken bij welk bedrijf dit idee het best past. Het is belangrijk dat je het bedrijf op een leuke manier aan nieuwe mensen kan laten zien, eigenlijk een stukje ‘branding’.” Onder 'branding' verstaan we alle acties die gericht zijn of waren om jouw merk of naam anders te positioneren in de markt, waarmee consumenten zich willen en kunnen identificeren.”
Heel de dag op social media?
Een online marketeer zorgt er voor dat bedrijven online goed vindbaar zijn. Een bedrijf moet ook online goed vertegenwoordigd zijn en een uitstraling hebben dat binnen de visie valt. “Om daarvoor te zorgen, maken we strategische doelstellingen die uiteindelijk tot een concreet plan worden gemaakt,” zegt Dennis. Een online marketeer zit dus niet heel de dag op social media, maar hij is ook veel in overleg en hij denkt na over de strategie achter bepaalde content.
“Ik besteed maximaal drie uur per dag aan social media voor een bedrijf. Het varieert wel, hoor; de ene keer moeten we een hele serie posts verzinnen, terwijl we de andere keer al vanuit een contentkalender werken, dat kost dan net wat minder tijd.”
Alsof er iemand bij je op bezoek komt
Dennis vertelde me waarom social media zo belangrijk is voor een bedrijf: “Voor elk bedrijf zit er meerwaarde in, alleen is het heel belangrijk om te weten welk platform erbij past. Of je nu voornamelijk zakelijke diensten levert (business-to-business) of gericht bent op klanten (business-to-consumer), je doelgroep is aanwezig op social media. Als iemand iets van je ziet online, is het alsof hij bij je op bezoek komt.”
“Tot slot eindigde ik met een dilemma. Wat zou je kiezen Facebook of Instagram? “Instagram, omdat het nog meer gericht is op beeld. En ik vind dat je makkelijker bij creatieve content uitkomt.”