Vanderperk Groep is specialist in onder andere drukwerk. We hebben jaren ervaring met zowel het ontwerpen als het drukken van jouw drukwerk. We lichten 5 tips uit om je op weg te helpen bij het ontwerpen van een opvallend en onderscheidend drukwerk. Door na te denken over wat jouw product, dienst of bedrijf onderscheidt, kun je vanuit een unieke invalshoek medewerkers, (nieuwe) klanten, aandeelhouders of andere geïnteresseerden informatie geven.
#1 Personaliseer je drukwerk
Personaliseer je drukwerk. Digitaal printen maakt het mogelijk om de ontvanger aan te spreken bij zijn of haar naam. Maar personaliseren kan ook door de vorm van jouw drukwerk te customizen. Is je bedrijf bijvoorbeeld actief in de digitale wereld? Dan kunnen we jouw drukwerk drukken in bijvoorbeeld de vorm van een mobiele telefoon. Jouw drukwerk kan ook in de vorm van je bedrijfslogo of een specifiek product wat je verkoopt of produceert binnen jouw bedrijf. Zorg daarnaast voor een duidelijke call-to-action en ontwerp hier omheen. Laat de datum van je event, telefoonnummer dat gebeld moet worden of kortingscode die klanten kunnen gebruiken extra opvallen.
#2 Rond, recht, schuin..?
Zoals we al even noemden: bij Vanderperk Groep kunnen we je drukwerk in alle vormen en maten drukken. Kies om écht op te vallen dus voor een afwijkend formaat in bijvoorbeeld de vorm van een telefoon, auto of ander product dat gerelateerd is aan jouw branche. Ga je voor een visitekaartje? Kies dan eens voor een rond ontwerp! Kom je er zelf niet helemaal uit om een rond of andere soort vorm te stylen voor je drukwerk? De ervaren designers van Vanderperk Groep helpen je graag verder.
#3 Kleuren(balans)
Een ontwerp kan opvallen in vorm of formaat, maar we adviseren op het gebied van kleuren altijd om daar de balans te bewaken. Veel verschillende kleuren en lettertypen kunnen er namelijk voor zorgen dat deze teveel doen afleiden van het doel van je drukwerk. Gebruik als het even kan de kleuren uit jouw logo of uit een foto die je gebruikt. Door deze kleuren op elkaar af te stemmen en er niet te veel te gebruiken creëer je rust en eenheid en is de tekst goed leesbaar. Contrasterende kleuren zorgen voor diepte in je ontwerp en het maakt het ontwerp opvallend en onderscheidend. Afgeleide kleuren gebruiken kan ook. Zit er bijvoorbeeld donkerblauw in jouw logo? Gebruik dan lichtblauw voor de achtergrond en zwart voor bijvoorbeeld je tekst.
#4 Lettertypen creëren contrast
Een opvallend en onderscheidend ontwerp maken is tof, maar zorg ook voor rust. Balans in kleuren is belangrijk, maar ook lettertypen mogen niet vergeten worden. Kies er bij voorkeur maximaal twee. Let bij de keuze van het lettertype op of je kunt kiezen tussen light, bold en italic. Door deze varianten te combineren creëer je contrast en maak je het ontwerp subtiel opvallend, maar wordt het niet schreeuwerig.
#5 Foto’s en vormen
Werk met hoge resolutie foto’s en afwisselende vormen. Door gebruik te maken van grote en kleine vormen of vlakken creëer je ook weer spanning in je ontwerp. Zorg ervoor dat de vlakverdeling in balans is. Vaak kun je dit al enigszins op gevoel doen. Extra advies? We helpen je graag. Gebruik bijvoorbeeld ronde vormen als je een rond logo hebt. Kies daarbij dan ook weer voor een ‘rond’ lettertype. Het gezegde ‘één foto zegt meer dan 1000 woorden’ benadrukken we maar al te graag. Zorg voor kwalitatieve foto’s. Kies desnoods voor een eenmalige investering door een fotograaf in te huren. Lage kwaliteit doet namelijk afbreuk aan de kwaliteit die je wil uitstralen. Bewerk eventueel de foto’s, zodat je diepte en contrast in je foto’s krijgt.
Prikkel de nieuwsgierigheid
Laat in je ontwerp ook genoeg ‘negatieve ruimte’ over. Een beetje lucht in je ontwerp zorgt voor symmetrie en vergroot vaak de leesbaarheid van jouw drukwerk. Prikkel de nieuwsgierigheid van jouw lezer door je ontwerp niet overvol te maken met vormen, teksten en foto’s.
Als je ontwerp af is, dan kun je gaan nadenken over het soort materiaal waarop je je drukwerk wilt laten drukken. Bij Vanderperk Groep is veel mogelijk. Zo hebben we papier in allerlei diktes en met diverse structuren. Dikker papier straalt vaak meer professionaliteit uit. Maar voor bijvoorbeeld een flyer is dik papier wellicht minder praktisch, omdat lezers het niet eenvoudig kunnen opvouwen en meenemen. Als milieuvriendelijkheid in je bedrijf een grote rol speelt, dan is het een logische keuze om te kiezen voor gerecycled papier. Wil je echt iets opvallends wat betreft papier? Dan is doorschijnend papier wellicht een goede keuze.
Neem contact op
Wil je specialistisch advies van een van onze ervaren ontwerpers? Of wil je graag een vrijblijvend kennismakingsgesprek? Of wil je direct een prijsindicatie voor opvallend en onderscheidend drukwerk?
Vraag dan vrijblijvend een offerte aan of
neem contact met ons op.