Online marketing trends 2021

Leestijd 6 minuten

2021 is begonnen. Tijd om weer te kijken naar de laatste trends. Deze week de online marketing trends.

1. Webinars en online bijeenkomsten


Dankzij COVID-19 en het thuiswerken zijn de meeste van ons al aardig gewend geraakt met online vergaderen en videobellen. Naar verwachting zal het aanbod op online webinars en bijeenkomsten dan ook vergroten. Dankzij het toevoegen van polls, chats en call-to-actions is het ook mogelijk om de interactie met de kijkers aan te gaan.

Foto1


2. Marketing automation


Met marketing automation verzamel je potentiële klanten en bereik je hen op het juiste moment met een gepersonaliseerde boodschap. Dankzij de data die je verzamelt kun je gepersonaliseerde en relevante content richting de personen zenden; volledig geautomatiseerd.

En het gaat verder dan een gepersonaliseerde mail. Denk bijvoorbeeld aan een gepersonaliseerde landingspagina op je website of passende advertenties. Je kunt hiermee ontzettend creatief zijn!

3. Google Analytics 4 (GA4)


Google Analytics heeft in oktober 2020 een nieuw jasje gekregen. Google Analytics 4 (GA4), zoals deze laatste versie van deze tool heet, biedt allerlei nieuwe kansen voor marketeers. Met GA4 kun je niet alleen de data van je website meten, maar ook de gegevens uit je bijbehorende app daar aan koppelen. Verder kun je gemakkelijker doelgroepen instellen en bepalen welke acties wel en niet tot conversies behoren.

Foto2


4. Growth hacking


Het is een term die veel in de marketingwereld te horen is: growth hacking. Maar veel mensen weten niet wat het precies inhoud. De naam zegt het eigenlijk al een beetje: een marketeer hackt als het ware de traditionele manier waarop een bedrijf langzaam maar zeker groeit. Hij zet alles op alles om dit zo snel mogelijk te doen. Een growth hacker experimenteert en optimaliseert continu. Creativiteit, marketing en techniek staan daarbij centraal.

Growth hacking is niet nieuw. Eerder maakten vooral start-ups hier gebruik van. Maar we zien dat ook grotere bedrijven steeds vaker growth hacking inzetten. Het is dus niet nieuw, maar we gaan het nog meer zien in 2021.

5. Adverteren in stories


Nu ook LinkedIn en Twitter ze hebben toegevoegd, kunnen we er écht niet meer omheen: stories. Het afgelopen jaar kwamen ze écht tot een hoogtepunt. En ze blijven populairder worden. Hier liggen dus kansen! Gebruik je stories als een kort, maar krachtig middel om jouw boodschap over te brengen aan jouw publiek. Niet langer hoef je stories te zien als een leukigheidje naast de andere content die je plaatst. Gebruik ze om jouw belangrijkste boodschap kenbaar te maken of zet ze in om advertenties te plaatsen.

Foto3



6. Authentieke content


Het internet en specifiek social media sturen een oneindige stroom van informatie naar jouw doelgroep. Zij moeten in dit alles nog steeds hun hoofd boven water zien te houden. Eerder ging het veel meer om zenden. De komende jaren draait het veel meer om het creëren van authenticiteit. Enkel als je relevante informatie verschaft die aanspreekt en verrijkt, dan val je nog op. Het is belangrijk om je content rondom je marketingplan/-funnel te bouwen en niet lukraak content de wereld in te schieten.

7. Live video’s


De cijfers van live gaan en met name live video’s bekijken blijft groeien. We zien het wel bij Facebook live, Instagram live of TikTok. Uit onderzoek is gebleken dat een video de beste manier is om de aandacht te trekken van je doelgroep. Bij een video is de betrokkenheid hoger en zeker bij live video’s is dit het geval. Misschien is het gemis van persoonlijke interactie in het afgelopen jaar ook wel een reden dat (live) video’s in 2020 zoveel meer bekeken werden.

Foto4


Is jouw online marketingplan al klaar voor 2021?
Schakel onze hulp in!

Delen:

Gerelateerde blogs

Vanderperk Groep

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Contact

0184 - 688 377

Volg ons

Nieuwsbrief ontvangen?