In 1999 werden de allereerste emoji’s ontworpen. (Bron) Vandaag de dag zijn ze eigenlijk niet meer weg te denken, ook niet bij zakelijke social media pagina’s. Echter zijn hier wel een aantal do’s en dont’s om rekening mee te houden. We lichten een aantal punten uit.
✔ Do
Weet wanneer je welke emoji gebruikt
Pas wanneer je écht weet wat een emoji precies betekent, kun je ‘m gebruiken. Er zit bijvoorbeeld verschil in gebruik per generatie. De jongere generatie gebruikt bijvoorbeeld deze lachebek: 🙂 als passief-agressieve emoji, terwijl anderen deze het als een lach zouden gebruiken. Het zit vaak in de context. Daarnaast is het niet heel handig om niet algemeen bekende emoji’s te gebruiken. Dit kan namelijk verwarring creëren bij je volgers,
✘ Don’t
Meerdere emoji’s op een rij gebruiken
Het gebruik van meerdere emoji’s op een rij is niet alleen moeilijk te lezen, het is ook niet toegankelijk. Schermlezers voor blinden of slechtzienden, lezen dan niet alleen de tekst, maar spreken ook de emoji’s uit. De 😂-emoji wordt bijvoorbeeld uitgesproken als “rolt over de grond van het lachen”. Kun je je voorstellen hoe dat klinkt als er vijf op een rij worden gebruikt?
✔ Do
Emoji’s gebruiken om je punt te benadrukken
Soms kan je bericht wel een beetje opgepept worden. En met de juiste emoji’s kan dat! Gebruik bijvoorbeeld de ✨sparkle✨ om bepaalde woorden in je tekst te benadrukken. Of de 📢 om een aankondiging te geven
✘ Don’t
Emoji’s gebruiken wanneer je serieuze zaken bespreekt
Wanneer je een serieus of heftig onderwerp bespreekt, kan het respectloos of ongewenst overkomen als je daarbij emoji’s toevoegt. Ook hierbij geldt: het ligt aan de context en natuurlijk ook aan de doelgroep.
✔ Do
Testen
Test altijd even je preview voordat je de post plaatst. Het kan namelijk zijn dat je emoji anders wordt weergegeven dan je zou willen. Dit gebeurt bijvoorbeeld regelmatig op LinkedIn. Of erger nog; de emoji wordt niet herkend en je ziet op de uiteindelijke post een leeg vierkantje.
✘ Don’t
Niet forceren!
Soms heb je een social media post waarbij een emoji simpelweg niet past. Voeg het nooit toe als je denkt dat het niet werkt, of omdat je denkt dat het moet. Het werkt simpelweg niet om in iedere post een hele rits aan emoji’s toe te voegen. Less is more.
Advies nodig bij het inrichten van je social media? Neem dan contact met ons op en de specialisten van onze online marketing helpen je graag verder!