LinkedIn in 2017: afstoffen maar

Leestijd 4 minuten

LinkedIn bestaat al enige tijd. Al sinds 2003 focust deze social-media-grootheid zich op vakmensen en experts. Vaak krijgen we de opmerking dat LinkedIn inmiddels wel vergeten kan worden. Het doet stoffig aan, zou niet met de tijd meegaan en werkt nogal anders dan huidige social media.
Met 500 miljoen actieve gebruikers is LinkedIn nog steeds een platform om rekening mee te houden. Tijd dus om je LinkedIn-account af te stoffen en nieuw leven in te blazen.

Nog steeds hét platform voor business-to-business


Op dit moment is LinkedIn nog steeds hét platform voor B2B. Omdat de makers nog steeds die insteek waarborgen, blijven de gebruikers het ook als zakelijk platform gebruiken.

Je merkt het bijvoorbeeld aan de manier waarop je connecties maakt. Kijk maar naar jezelf: na een zakelijk overleg met die nieuwe klant, maak je gelijk maar even een connectie op LinkedIn.

Ook recruiters zitten dagen op LinkedIn om te zoeken naar nieuwe talenten en werknemers. Zorg daarom dat je je profiel regelmatig bijhoudt met actuele informatie. Die training die je vorige week heb gevolgd gelijk maar even toevoegen dus.

We zetten een aantal tips op een rijtje om op LinkedIn relevant en actueel te zijn en blijven.

Zakelijke kennis delen


Deel alleen links en posts die relevant zijn voor wat jij doet óf waar je meer in zou willen doen. Door vakkennis te delen, vestig je jezelf als een autoriteit op dat gebied. Je klanten, collega’s en andere bedrijven zullen je gaan herkennen als iemand die continu wat nieuws te vertellen heeft over de markt. Je blijft top of mind.

Bijvoorbeeld zakelijke kennis delen met native video


Natuurlijk kon je al video’s van YouTube en Vimeo delen. Een nieuwe functie van LinkedIn is om video’s direct naar LinkedIn te posten, zogenaamde native video – video die opgaat in de omgeving.
Het grote voordeel hiervan is, dat je connecties de app of de site niet hoeven te verlaten om je video te bekijken. Op dit moment haken veel mensen af als ze worden omgeleid naar bijvoorbeeld YouTube om een video te kijken. Je bereik wordt veel groter.

LinkedIn-goeroe Viveka von Rosen bedacht zelf deze voordelen van en ideeën voor native video op LinkedIn:
  • je geloofwaardigheid neemt toe;
  • je ‘KLT-factor’ groeit (‘know’, ‘like’ en ‘trust’);
  • je inspireert betrokkenheid;
  • je toont je expertise;
  • je kunt tevreden klanten interviewen;
  • je toont een product of dienst;
  • je belicht nieuwe innovatie;
  • je vertelt anderen waarom ze jou moeten aannemen;
  • je kunt je connecties introduceren aan collega’s of klanten;
  • je kunt experts interviewen;
  • je kunt evenementen uitzenden;
  • en ga zo maar door.

Wil je beginnen met video? Zo maak je een goede video in 5 stappen.

Zakelijke kennis delen met tekst


Een andere manier om je vakkennis te delen is met tekst. Misschien schrijf je al blogs, misschien denk je er al een tijd aan om te beginnen, misschien is dit een kans om te beginnen. LinkedIn heeft al enige tijd de mogelijkheid om teksten direct op LinkedIn te plaats, native text dus.
Ook hiervoor geldt dat je LinkedIn niet hoeft te verlaten om de blog te lezen. Dat heeft voordelen voor je connecties – hun gebruikerservaring is beter – maar mocht je je connecties liever naar je eigen site hebben, kun je beter een link posten met een boeiend begeleidend schrijven.
Links in de native text werken ook. Dus links naar je eigen site, blogs of die van anderen zijn prima in te voegen.

Zakelijke kennis delen met slides


In 2012 kondigde LinkedIn aan SlideShare over te nemen. Met SlideShare deel je je PowerPoint-presentaties gemakkelijk met je connecties en collega’s. Bij een presentatie deel je kennis vaak aan een kleine groep mensen. Waarom upload je de presentatie niet en deel je die met veel meer mensen?

Werk actief aan je profiel


Elke ochtend sta je voor de spiegel om je haar goed te doen en je stropdas of jurk netjes te doen. Op LinkedIn is je haar en je kleding hetzelfde als je profiel. Zorg dat je profiel netjes zit.
Volg de tips van LinkedIn om je profiel bij te werken en bij te houden. Het zakelijke medium helpt je op weg om je profiel volledig in te vullen. Hier nog enkele tips voor een professioneel LinkedIn-profiel:

Zorg voor een professionele foto.


  • Draag professionele kleding. Je ontmoet je prospects ook niet met een korte broek.
  • Vakantiefoto’s werken niet op LinkedIn – tenzij je natuurlijk een travel vlogger bent.
  • Houd het simpel. Gebruik een foto van jou. Vermijd drukke achtergronden en houd objecten, andere mensen, kinderen of huisdieren buiten de foto.
  • Kies een actuele foto. Zo zijn mensen niet verrast als ze je voor het eerst ontmoeten.
  • Wees consistent. Als je een persoonlijk merk hebt, zorg voor een foto in die stijl.
  • Vermeld alleen relevante info. Vroege bijbaantjes zonder relevantie voor je huidige werk kun je dus verwijderen.
  • Zet op je profiel wat je wilt dat anderen zien. Je trekt namelijk aan wat je uitzendt. Als jij voortdurend vertelt over logo-ontwerp, zul je geen aanvragen voor bouwvergunning krijgen.
  • Gebruik je naam in je profiel, niets meer. Het was een tijdje in om je functie toe te voegen aan je achternaam. Elke keer wanneer je iets plaatste of reageerde, verscheen ook je functie. Die tijd is voorbij. Het helpt niet met SEO en het is in strijd met de gebruikersvoorwaarden.
  • Onderstreep vaardigheden bij anderen. Door bij anderen vaardigheden te onderstrepen, zijn zij geneigd dat ook bij jou te doen. Werk je vaardigheden bij en maak er een gewoonte van elke week 2 of 3 mensen te onderstrepen.

Wees professioneel


LinkedIn is dus een platform dat nog steeds actueel is en, hoewel wat langzaam en log, meebeweegt met de tijd en trends. Als je professioneel en consistent (wekelijks of dagelijks) plaatst en deelt, zul je je netwerk uitbreiden en meer in beeld blijven bij partners, collega’s en klanten.
Vermijd gifjes en kattenfilmpjes. Ook hashtags (#ditiseenhashtag) werken niet op LinkedIn. Maar dat betekent niet dat humor verboden is.

Wat is jouw gouden tip voor LinkedIn-gebruikers?


Delen:

Gerelateerde blogs

Vanderperk Groep

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Contact

0184 - 688 377

Volg ons

Nieuwsbrief ontvangen?