• Home
  • Inspiratie
  • Hoe kun je Google Ad Grants gebruiken in jouw Crowdfunding?

Hoe kun je Google Ad Grants gebruiken in jouw Crowdfunding?

Leestijd 7 minuten

Veel bedrijven maken gebruik van Google Ads om reclame te maken voor hun producten of diensten. Google Ads is het online advertentieprogramma van Google, waarmee bedrijven door middel van zoek-, banner-, video-, shopping- en app-campagnes kunnen adverteren in de zoekmachine. Google Ads biedt uitgebreide mogelijkheden om heel gericht jouw doelgroep te benaderen. Wellicht minder bekend, maar met hetzelfde doeleinde is Google Ad Grants. Google Ad Grants is een online advertentie-oplossing speciaal voor goede doelen.  

Google voor non-profit organisaties


Google Ad Grants biedt non-profitorganisaties de mogelijkheid om een zoekcampagne in te richten. Daarvoor wordt $10.000,- dollar per maand beschikbaar gesteld door Google. Google Ad Grants werkt precies hetzelfde als online adverteren via Google Ads en biedt dezelfde mogelijkheden om de juiste doelgroep te benaderen. In het beheer van je campagne kun je aangeven op welke zoektermen je gevonden wilt worden en betaal je per klik een bedrag (CPC). Google Ad Grants biedt jou de mogelijkheid om bovenaan de pagina tussen de betaalde zoekresultaten te staan, zonder dat je daar zelf voor hoeft te betalen, dat doet Google namelijk voor jou mits je aan de voorwaarden voldoet.

Ontdek of jouw stichting in aanmerking komt


Uiteraard heeft Google een aantal criteria gesteld waar een non-profitorganisatie aan moet voldoen. Wil je weten of jij in aanmerking komt voor Google Ad Grants? We zetten de voorwaarden voor je op een rij:

  • Je bent een stichting, vereniging, kerk of andere religieuze organisatie in Nederland.
  • Je hebt een website van goede kwaliteit die door Google is goedgekeurd.
  • Jouw non-profitorganisatie moet geregistreerd staan als een liefdadigheidsorganisatie. In Nederland worden non-profitorganisaties geverifieerd door TechSoup. Daarnaast moeten organisaties een Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI) of Sociaal Behartigende Instellingen (SBBI) status hebben.
  • Je moet jouw organisatie aanmelden bij Google voor non-profits en gaat akkoord met de Google Ad Grants Terms and Conditions.

Tenslotte zijn er nog een aantal organisaties die niet in aanmerking komen voor Google Ad Grants, dit zijn onder andere: overheidsinstanties of -organisaties, ziekenhuis of gezondheidszorgorganisatie en scholen, academische instellingen en universiteiten (Google heeft een apart programma voor onderwijsinstellingen).

Ad Grants account behouden


Als je eenmaal aan alle voorschriften hebt voldaan en je eerste campagne live staat, zijn er een aantal voorwaarden waar je aan moet blijven voldoen om je Google Ad Grants account te behouden. Google stelt namelijk hoge eisen aan de kwaliteit van het account en de advertenties.

  • Zorg ervoor dat je account voldoet aan de structuur eisen van Google. Dat wil zeggen: juiste locatie instellingen, op z’n minst twee actieve advertentiegroepen per campagne en ten minste twee unieke sitelink extensies.
  • Ook moeten jouw advertenties iedere maand een klikfrequentie (CTR) van tenminste 5% genereren op accountniveau. Wordt dit twee opeenvolgende maanden niet gehaald? Dan loop je het risico dat je account tijdelijk wordt gedeactiveerd.
  • Er moeten conversies bijgehouden worden volgens specifieke vereisten die zijn afgestemd op de behoeften van non-profitorganisaties.
  • Accounts die na 22 april 2019 zijn gemaakt, dienen gebruik te maken van op conversies gebaseerde slimme biedingen (aantal conversies maximaliseren, conversiewaarde maximaliseren, doel-CPA of doel-ROAS)
  • De zoekwoorden waarop je biedt, hebben een kwaliteitsscore van ten minste 3.

Wordt jouw account gedeactiveerd omdat je niet meer aan bovenstaande eisen voldoet? Na het doorvoeren van de benodigde wijzigingen kun je opnieuw een verzoek indienen om je Google Ad Grants account te herstellen.  

Inzicht in de resultaten


Heb jij jouw eerste tekstadvertenties gemaakt en staan ze live? Door Google Analytics aan je Google Ad Grants account te koppelen kun je relevante informatie verzamelen om de prestaties van je advertenties te monitoren en optimaliseren. Stel bijvoorbeeld conversies (doelen) in en koppel deze aan je Ads account. Zo krijg je diepere inzichten uit welke advertenties en zoektermen bepaalde doelen worden behaald en welke niets opleveren. Al deze data geeft je concrete handvatten om jouw advertenties nóg beter te maken en zoveel mogelijk donateurs, leden of vrijwilligers te vinden.

Aan de slag met Google Ad Grants


In dit blog geven we je alle informatie die je nodig hebt om aan de slag te gaan met Google adverteren voor non-profit organisaties. Heb je een vraag? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag om jouw organisatie op de kaart te zetten.

Delen:

Gerelateerde blogs

Vanderperk Groep

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Contact

0184 - 688 377

Volg ons

Nieuwsbrief ontvangen?