Het is begin 2016. Een goed moment om vooruit te kijken op de verwachte trends op grafisch design gebied. De verwachting is dat redelijk wat trends van 2015 doorzetten in 2016. We hebben er een aantal voor u verzameld:
Minimalisme
Less is more. Deze trend is niet meer weg te denken en al helemaal niet in 2016. Eenvoudig, trendy en elegant. Een echte blijver. In deze afbeelding is goed te zien hoe de logo’s van Starbucks coffee en Windows over de jaren steeds meer gestileerd worden. Ons eigen logo is ook een goed voorbeeld van minimalisme.
Flat design wordt steeds meer material design (semi-flat design)
Dit is meer een online design trend. Flatdesign is erg minimalistisch en laat zoveel mogelijk details weg. Dit bleek alleen niet altijd handig in gebruik en het ontwikkelde zich door naar material design.
Bij material design zien we een gestileerde uitvoering van schaduwen terug komen. Diepte en dimensie zijn weer subtiel geïntegreerd. De overgangen e.d. worden hierdoor duidelijker en dit levert een betere gebruikerservaring op.
Geometrisch
Geometrische vlakken, lijnen en patronen zijn al een tijdje een hippe trend. Dit blijven we zien in 2016. Deze trend is ook erg populair in packaging design en interieur- en lifestyle accessoires. Denk maar eens aan items die bijvoorbeeld in de Hema te koop zijn.
(Hand)getekende typografie en illustraties
Er is nog steeds hang naar authentieke en ambachtelijke uitingen. Stockfoto’s zijn mooi, maar minder uniek dan handgetekende typografie en illustraties. Ook grote brands zoals Starbucks, McDonalds en Flow magazine, haken nog steeds in op deze trend.
Vintage / retro
Vintage uitingen in een moderner jasje zien we voorlopig ook nog niet verdwijnen. De reden daarvoor is hetzelfde als hierboven beschreven. Het vormt een goed contrast tegen de minimalistische stijl die in deze tijd overheerst.
Lijnen
Een blijvende trend, vooral in logo design. Dik, dun, eenvoudig tot complex. Alles kan, alles mag.
Infographics
Het is ondertussen bekend dat visuele content beter scoort en daarom blijven infographics groeien aan populariteit. (kijk maar eens op Pinterest!) Het is een effectieve manier om op creatieve wijze resultaten te laten zien. Links een voorbeeld van pitwise.nl en rechts van Stichting HiP.
Toepassen
Blijf als onderneming up-to-date! Hoewel trends grillig kunnen zijn, is het volgen en toepassen van een (of meerdere) trend(s) wel van belang voor de doelgroep die u wilt bereiken. Het bepaald voor een deel het beeld wat zij van u of uw onderneming, product of dienst hebben.
Advies hierover nodig? Neem gerust
contact met ons op!
Lees
hier over de online (marketing) trends voor 2016.