Grafische Design trends 2022

Leestijd 7 minuten

Je kunt wel zeggen dat de term ‘verandering’ vrij centraal heeft gestaan in het afgelopen jaar. Zo zijn er ook een aantal dingen veranderd op het gebied van grafisch design en hebben zich zo nieuwe trends ontwikkeld. Daarnaast zijn er ook een aantal trends die we komend jaar weer opnieuw terug gaan zien. Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet, dit is wat je kunt verwachten.

1. Rustig en kalm
Na een bijzondere periode waar zelfs een achtbaan niet aan kan tippen, is het tijd voor wat rust. Ook in de designerwereld is het tijd om even op adem te komen. Dit gaan we onder andere terug zien in de vorm van rustgevende kleurpaletten. Denk aan de combinatie van blauw met violet of groen met aardetinten. Ook minimalistische layouts, natuurlijke prints en texturen zullen bijdragen aan deze trend van ontspanning.

Rustig en kalm


2. Eenvoudige infographics
Sinds de pandemie worden we overspoeld met bakken aan informatie. Er is daarom een enorme behoefte aan simpele infographics die onder andere deze ingewikkelde data eenvoudig en beknopt kunnen uitleggen. Het voordeel van een juist uitgewerkte infographic, is dat deze het online goed doet. Het plaatsen van een infographic in slides op bijvoorbeeld LinkedIn of Instagram, kan er al voor zorgen dat er ongeveer 10 tot 20 keer meer impressies en kliks binnen komen. Super gunstig voor het bereiken van nieuwe mensen binnen je doelgroep!

Eenvoudige infographic


3. Presenteren in slides
Zoals we bij de trend ‘Eenvoudige infographics’ al noemden, zal het gebruik van slides toenemen. Met slides kun je als het ware beeld voor beeld kleine presentaties geven. Deze vorm van informatie delen wordt dan ook vaak op social media ingezet. Slides kun je inzetten om belangrijke boodschappen over te brengen, bijvoorbeeld door de inhoud van een blogpost te delen. Deze vorm van informatie verspreiden is een simpele manier om je volgers aan te zetten tot een actie. Daarnaast zorgt het gebruik van slides ook voor een hoge betrokkenheid met het publiek.

Slides


4. Geometrische vormen
In ons Grafisch design trend blog van 2021 kwam deze trend ook al voor, namelijk de geometrische vormen. Met hun strakke randen zijn ze op verschillende manieren te verwerken en de voorspelling is dat ze nog jaren actief zullen blijven. Weet je wat één van de redenen is waarom deze vormen zo in de smaak vallen? Geometrische vormen zijn de eerste vormen die we als kind leerden en daarnaast worden deze vormen geassocieerd met een lage toegankelijkheid. Laat het kind in je los en creëer jouw combinatie met grote blokken, driehoeken en cirkels.

Geometrische vormen


5. 3D Elementen
3D Elementen zijn niet nieuw in de designerwereld, maar ze maken je ontwerp wel vele malen aantrekkelijker. Programma’s zoals Cinema 4D maken renderen makkelijker dan ooit, zo kun je eenvoudig je eigen 3D elementen toevoegen aan je ontwerp. Combineer deze elementen bijvoorbeeld met een kleurverloop of laat ze bewegen. Op deze manier breng je kleur tot leven!

3D Elementen


6. Geanimeerde video’s
Het maken van videocontent is sinds de pandemie iets lastiger. Een ander punt wat het maken van originele video’s nog minder aantrekkelijk maakt, is dat de kijkers sneller verveeld zijn geraakt met standaard video’s die een pratend hoofd laten zien. Om toch je doelgroep te kunnen bereiken, zal het gebruik van geanimeerde video’s sterk toenemen. Op een creatieve manier zullen kleur, lettertypes en vorm de inhoud van de video vertellen aan de kijker. Het voordeel van geanimeerde video’s inzetten, is dat bedrijven heel simpel hun huisstijl kunnen doorvoeren. Toch een persoonlijke benadering? Combineer dan animatie met je originele video om de kijker langer te boeien.

Trend6


7. Klassieke Serif-lettertypen
De trend die ook te lezen was in ons Grafisch design trends blog van 2021, wordt dit jaar vrolijk doorgezet. De klassieke Serif-letterypen lijken hun comeback te maken en worden vandaag de dag al door veel bedrijven gebruikt. Deze fonts zijn te herkennen aan kleine 'versieringen’ boven- en onderaan de letters en roepen een gevoel op van klassiek, elegantie en betrouwbaarheid. Daarnaast kan het gebruik van deze lettertypen nostalgisch en vertrouwd aanvoelen bij de doelgroep.

Klassieke Serif-lettertypen


Ben je enthousiast over deze trends en wil je ze toepassen in jouw organisatie? We denken graag met je mee over de mogelijkheden.

Bronnen:

https://merehead.com/blog/top-graphic-design-trends-2022/
https://explodingtopics.com/blog/graphic-design-trends
https://www.comdart.it/5-graphic-design-trends-for-2021-and-2022/

Delen:

Gerelateerde blogs

Vanderperk Groep

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Contact

0184 - 688 377

Volg ons

Nieuwsbrief ontvangen?