Over gebruikservaring en interface

Over gebruikservaring en interface

Het bereiken van uw doelgroep gebeurt meer en meer online. Het is daarom erg belangrijk om de ervaring van de gebruiker van uw website zo goed mogelijk te laten zijn. De vakterm voor die gebruikerservaring is ‘User eXperience’ (kortweg ‘UX’). Bij Vanderperk Groep houdt Mathijs zich daarmee bezig. We vroegen em: waarom is UX zo belangrijk voor u als klant en hoe zetten wij dat in om uw doelgroep te bereiken?

Wat houdt ‘UX’ in?

“‘UX’ staat voor ‘user experience’, wat letterlijk ‘gebruikerservaring’ betekent. Een UX-designer, zoals ik, ontwikkelt ‘wireframes’. Dat zijn als het ware schematische weergaven van hoe een website wordt, een soort schets. Met wireframes maak je inzichtelijk hoe een gebruiker zijn doel haalt op een website. De vraag die ik daarbij stel is: ‘hoe maak ik het de bezoeker makkelijker om zijn doel te bereiken?’ Hoe kan ik het simpeler, eenvoudiger en laagdrempeliger maken. Daarnaast wil ik dat een gebruiker een positief gevoel krijgt bij een website of product.” We houden Google Analytics in de gaten om uit die bezoekersstatistieken conclusies te trekken en een site te optimaliseren.”

“Die wireframes zien er meestal niet aantrekkelijk uit -het zijn immers schematische weergaven van een website. Daarom werk ik ook als UI-designer. ‘UI’ staat voor ‘User Interface’, oftewel ‘gebruikersinterface’. Als ik een user interface ontwerp, kleed ik een wireframe aan. Deze interfaces testen we natuurlijk ook, met name op interactie en waar bepaalde elementen geplaatst worden op de site.”

 

Tip: Praat met je afhakers!

Kun je ons vertellen waarom je weg gaat? Hier leer je namelijk ontzettend veel van en kan veel zeggen over het gebruik/ van het product of dienst of website.

 

Waarom zijn UX/UI zo belangrijk voor onze klanten?

“Uiteindelijk wil je conversie uit je website halen: een bezoek aan een website omzetten in een conversiedoel, zoals een betaling of het vinden van informatie. Je wilt dat een gebruiker zich zo comfortabel mogelijk over de site beweegt, zich daarbij prettig voelt en snelt zijn doel bereikt. Met het ontwikkelen en optimaliseren van de gebruikerservaring en -interface zorgen we voor het best mogelijke resultaat.”

Hoe zet jij UX/UI in om doelgroepen te bereiken?

“Voordat we een site bouwen, doen we onderzoek naar de doelgroep. We stellen de site af op de doelgroep. Er bestaan verschillende soorten doelgroepen met elk hun eigen surfgedrag. Ouderen, bijvoorbeeld, nemen vaak nog de tijd om tekst te lezen en zijn lastiger te overtuigen, terwijl jongeren vaker een website snel op een smartphone bekijken en sneller beslissingen maken. Dit gedrag stuurt het ontwerp en ontwikkeling van de wireframes. Zo kan het zijn dat je in een webshop bijvoorbeeld twee manieren van aankopen nodig hebt: één voor ‘snelle kopers’, maar ook één voor een ‘langzame koper’. Concreet spreek je dan over knop met ‘Direct afrekenen’ voor de snelle koper en voor de langzame koper plaats je reviews, langere beschrijvingen en geef je de mogelijkheid om een product op een verlanglijstje te zetten.”

Heeft u een vraag over ons UX/UI? Of heeft u een idee om uw doelgroep te bereiken? Stel hier uw vraag.

Vanderperk Groep helpt al 50 jaar harten van doelgroepen te veroveren door middel van creatie, print en web. 50 jaar geleden begonnen als drukkerij en uitgegroeid tot volledige on- en offline communicatiepartner. Qua drukwerk staan we bekend om onze hoge kwaliteit boeken en magazines. En met 12 vormgevers in dienst, mogen we ons tot een volwaardige ontwerpstudio rekenen. Voor de bouw en beheer van onze websites gebruiken we Peer CMS. Het meest gebruiksvriendelijke content management systeem (cms) van Nederland. Vraag gerust een demo aan via www.peercms.nl