5 redenen waarom Twitter wél relevant is

Marketing

Ons laatste nieuws

5 redenen waarom Twitter wél relevant is

Instagram, Snapchat, YouTube en natuurlijk Facebook zijn een aantal van de grote social media jongens die blijven groeien en ook relevant zijn onder veel doelgroepen. Twitter daarentegen lijkt flink naar de achtergrond te schuiven en niet meer zo relevant te zijn. Maar klopt dit eigenlijk wel? Twitter bestaat dit jaar 10 jaar en is zeker nog niet weg te denken. Sterker nog, Twitter is wel degelijk relevant! Hieronder 5 punten waarom Twitter wel relevant is.

1. Jouw doelgroep zit daar!

We willen niet het hoofd in het zand steken, Twitter heeft een behoorlijke tegenslag achter de rug en kent niet dezelfde groei als de platforms die hiervoor zijn genoemd. Vooral jongeren zijn massaal vertrokken. Maar de personen die wel gebruik maken van Twitter daarentegen, blijken juist erg trouw en betrokken te zijn. Dat betekent, dat jouw doelgroep wel degelijk aanwezig is op Twitter, tenzij jongeren voor jou belangrijk zijn, en dat jij daar dus ook aanwezig moet zijn.

2. Twitter is actueel

Twitter is enorm actueel. Nieuws verspreidt zich wereldwijd razendsnel over het platform. Grote gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld de aanslagen van de laatste tijd, maar ook sportevenementen zijn goed te volgen via Twitter. Televisieprogramma’s maken eveneens veelvuldig gebruik van Twitter, bijvoorbeeld als ‘second screen’ of door Tweets voor te lezen die met het thema van het programma te maken hebben.

3. Direct contact met klanten

Webcare is misschien wel één van de meest belangrijke items waarin bedrijven investeren. Twitter is hier, naast andere platforms, uitermate geschikt voor en wordt door klanten daadwerkelijk gebruikt als webcare­kanaal. Voor klanten is Twitter gebruiksvriendelijk, omdat ze op hun eigen moment en manier hun vraag kunnen stellen. Uiteraard is het belangrijk dat je als bedrijf daadwerkelijk aanwezig bent om te reageren, het liefst zo snel mogelijk. Als bedrijf kun je er dus over nadenken om Twitter in te zetten als service-kanaal waarbij je snel op de vraag van je klant kunt inspelen.

4. Video/gifs-integratie

Ook Twitter gaat met de tijd mee. Beeld is enorm belangrijk in deze tijd. Sterker nog, wij verwachten dat binnen een aantal jaar de meeste content op social­e media uit video zal bestaan. Twitter is een stuk vriendelijker geworden in het plaatsen van video’s en gifs (dat zijn bewegende plaatjes). Het plaatsen van beeld hoeft niet meer via omwegen, maar kan direct via de Twitter-app of in de browser.

5. Twitter is to-the-point

Met maar 140 karakters is het belangrijk om een duidelijke boodschap neer te zetten. Of je nu een post over je producten of diensten plaatst of direct naar iemand tweet, je boodschap moet zo kort en duidelijk mogelijk zijn. Je wordt verplicht om duidelijk en relevant te communiceren. Twitter heeft aangegeven dat hier wel verandering in komt. Toevoegingen zoals een tag, link of mediabestand tellen niet meer mee in de 140 karakters. Zo houd je dus meer ruimte over voor de echte boodschap. Twitter is nog steeds relevant voor jouw doelgroep, mits die doelgroep daar zit. En de kans is groot dat jouw doelgroep daar nog steeds is.