Contentstrategie: jouw wat, waarom, hoe & wie bepalen

Wat is contentstrategie?


Content betekent volgens de Dikke van Dale: het geheel aan informatie / inhoud dat een organisatie middels communicatie op haar omgeving wil overbrengen. De definitie van strategie is: een vooropgezet plan om een doel te bereiken. Een contentstrategie is een vooropgezet plan waarin wordt vastgesteld hoe informatie met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken.

Waarom contentstrategie?


Binnen veel organisatie is het hebben van bijvoorbeeld een website of Facebookpagina een doel op zich, terwijl dit slecht kanalen zijn om een doelgroep te bereiken. Een contentstrategie dwingt je niet alleen na te denken over het: "Wat?",maar ook over: "Waarom, hoe, voor wie, met wat, wanneer, waar, door wie, hoe vaak en wat hierna?".  Waarom is het nu zo belangrijk om hier over na te denken? Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig. Als organisatie wil je een bepaald doel bereiken, maar de omstandigheden zijn niet altijd ideaal en de middelen vaak ontoereikend. Een contentstrategie helpt om zo goed mogelijk gebruik te maken van de omstandigheden.

Is een contentstrategie ook wat voor jouw organisatie?


Het kan eigenlijk nooit kwaad om als organisatie eens op strategisch niveau na te denken over communicatie. Misschien zal het bevestiging zijn van het feit dat jullie als organisatie op het gebied van communicatie al behoorlijk goed bezig zijn, maar misschien ook wel niet. We zien maar al te vaak het onduidelijk is en dat er maar weinig meetbare resultaten kunnen worden weerlegd. Als je op zoek bent naar een plan voor al de communicatie van je organisatie zowel online als offline dan is een contentstrategie de oplossing waar je naar op zoek bent.

Als Vanderperk Groep hebben we een werkwijze ontwikkeld waarin we aan de hand van een stappenplan voor jou een contentstrategie kunnen ontwikkelen. Je krijgt als eindproduct een hardcopy van de contentstrategie van jouw organisatie.

Stappenplan contentstrategie


1 Creatieve sessie
De sessie begint, indien nodig, met een korte introductie voor betrokkenen over contentstrategie. Daarna wordt er nagedacht over de doelen en de doelgroep(en) van je organisatie. De huidige kanalen en content worden in in kaart gebracht.

2 Concept contentstrategie
In deze fase combineren wij de input van de creatieve sessie met onze expertise. Het resultaat van deze fase is een concept contentstrategie. In deze fase nemen wij volledig het initiatief. Eventueel wordt er nog wel een  aantal keren contact gezocht voor aanvullende informatie.

3 Bespreken concept contentstrategie
In deze sessie lopen we samen met de betrokkenen uit de creatieve sessie de door ons opgestelde contentstrategie door. Na het bespreken van de concept contentstrategie gaan we in deze sessie ook kijken naar de mogelijkheden voor het in de praktijk brengen van de contentstrategie.

4 Definitief contentstrategie rapport
De feedback op de concept contentstrategie wordt verwerkt. Vervolgens ontvang je in tweevoud een hardcopy rapport.

Vanderperk Groep

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Contact

0184 - 688 377

Volg ons

Nieuwsbrief ontvangen?