Welke lettertypen passen bij jouw drukwerk? Vanderperk Groep geeft je in dit blog advies, handige tips en tricks en alles wat je moeten weten voor je begint met het ontwerpen van jouw drukwerk. We lichten toe wat typografie precies inhoudt, hoe indeling, lees- en koptekst in verband staan met elkaar en hoe leesbaar enkele lettertypen zijn. Ook het verschil tussen een ontwerp voor een billboard of brochure wordt uitgelegd.
Typografie uitgelegd
Typografie is meer dan alleen het lettertype dat je kiest. Het omvat ook lettergrootte, tekstkleur, marge, witruimte en regelafstand in de tekst. Typografie is uiteraard maar een onderdeel van het ontwerp voor je drukwerk. Ook foto’s, vormen, illustraties en ‘negatieve ruimte’ maken een ontwerp.
Schreefloze, schreef- en fantasieletters
Terug naar lettertypen: er kan onderscheid gemaakt worden in soorten lettertypen. Zo zijn er schreefletters, schreefloze letters en fantasieletters. Een schreefletter heeft onderaan een letter een horizontaal streepje waar de letter als het ware ‘op rust’. Dit soort lettertypen zijn makkelijk te lezen en wordt vaak gebruikt voor langere leesteksten voor bijvoorbeeld boeken. ‘Times New Roman’ en ‘Georgia’ zijn voorbeelden van schreefletters. Een schreefloze letter heeft, in tegenstelling tot een schreefletter, geen horizontaal streepje en oogt moderner. Voor leesteksten, inleidingen en bijschriften is deze letter goed toepasbaar. ‘Arial’ en ‘Calibri’ zijn bekende voorbeelden van schreefloze letters.
Als laatste zijn er ook nog fantasieletters. Bij deze letters gaat het minder om de leesbaarheid en meer om het bijzondere karakter. Uiteraard zijn er meer soorten lettertypen. Wil je daar meer over weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Leessnelheid afhankelijk van lettertype
Uit onderzoek blijkt dat een makkelijker leesbaar lettertype gemakkelijker wordt opgenomen door je brein. Net als bij kleuren hebben lezers bepaalde associaties bij lettertypen. Zo moet je bijvoorbeeld een billboard langs de weg in een aantal seconden kunnen scannen en begrijpen. Deze tekst is dus heel beknopt en brengt de boodschap snel over. Met een excentriek lettertype en opvallende kleuren trek je de aandacht van je lezer. Voor een
nieuwsbrief of
brochure heeft de lezer meer tijd. Deze tekst is logisch opgebouwd en brengt door middel van lettertypen, lettergroottes en tekstkleur structuur aan in de tekst.
Best passende lettertype bepalen
Een lettertype zegt meer dan 1000 woorden. Het ene lettertype is duidelijk en clean en daardoor geschikt voor lange teksten. Het andere is decoratief en daardoor inzetbaar ter decoratie van een flyer of uitnodiging. Hoe kies je een lettertype? Let op de associatie die je zelf al hebt bij een bepaald lettertype. Straalt het bijvoorbeeld traditie, stabiliteit, elegantie, vriendelijkheid of kracht uit?
Als je ergens per toeval een mooi lettertype vind en je wil graag weten welke dat is zonder veel moeite te hoeven doen, dan kun je een extensie van Google ‘
WhatFont’ gebruikt. Installeer de extensie, klik op de extensie en hoover vervolgens over de tekst waarvan je het lettertype wil weten. Het lettertype verschijnt naast je muis en klaar! Nu kun jij aan de slag met het ontwerpen van je drukwerk in het gewenste lettertype.
Neem contact met ons op
Wil je meer weten over welk lettertype je het beste kunt gebruiken voor jouw drukwerk? Of wil je meer weten over de service van Vanderperk Groep? Neem dan
vrijblijvend contact met ons op of
vraag direct een offerte aan. We helpen je graag verder.