Ontwikkel een effectieve e-mailnieuwsbrief in zes stappen
E-mailnieuwsbrieven zijn een prima kanaal om het hart van uw doelgroep direct te bereiken, mits deze goed worden ingezet. Een effectieve nieuwsbrief is meer dan ‘even snel’ een mailtje tikken. Het moet het hart van uw doelgroep raken en dáár ligt de grote uitdaging. Een nieuwsbrief gaat verder dan het laatste nieuws delen of de nieuwste producten aankondigen. De basis van een effectieve nieuwsbrief is een slimme strategie die structuur geeft in een aantal stappen.
Stappen voor een effectieve nieuwsbrief:
1. Kies een doel, maar houd de behoeften van uw doelgroep voor ogen, dan komt u tot de beste resultaten. Doelen voor de organisatie kunnen zijn: verkoop van producten, donaties ophalen voor een project, informeren van de doelgroep, vergroten van merkbekendheid. Een contentplanning kan u helpen om gestructureerd te werken.
2. Kies uw doelgroep. Voor wie bent u aan het schrijven? Stuur niet zomaar de e-mailnieuwsbrief naar al uw beschikbare e-mailadressen. Kies zorgvuldig uw doelgroep en de behoeften van deze doelgroep. Bijvoorbeeld: schrijft u voor bloggers, journalisten, klanten of academici?
3. Een goede e-mailnieuwsbrief bevat de volgende inhoud:
>Een persoonlijke verzender, dus niet de algemene organisatienaam.
>Kies voor een persoonlijke onderwerpregel. Eén op de drie e-mails wordt geopend op basis van de onderwerpregel.
>Een persoonlijke aanhef, meest optimaal is met persoonlijke voornaam én achternaam.
>Begin met een positieve introductie, zoals: wat is het voordeel voor de doelgroep om zaken met u te doen.
>Gebruik iconen en plaatjes in de nieuwsbrief, dit zorgt voor vertrouwen en betrokkenheid.
>Omschrijf kort en bondig de boodschap van de e-mailnieuwsbrief. Wat is het ultieme doel van uw e-mail?
>Onderteken de nieuwsbrief persoonlijk, met een naam en vermeld contactgegevens die de doelgroep graag gebruikt om u te benaderen. Dit verlaagt de drempel om contact op te nemen.
4. Bepaal de juiste vorm. Zal de e-mail door de doelgroep gelezen worden op een smartphone of op de desktop? Dit bepaalt hoe de opbouw van de inhoud van de e-mailnieuwsbrief gaat zijn.
5. Is de e-mailnieuwsbrief klaar? Laat deze altijd controleren door uw collega’s. U zal maar net een spellingfout over het hoofd hebben gezien of net de verkeerde datum of locatie hebben genoteerd. Stuur altijd eerst een testversie naar uzelf en een aantal collega’s, voordat de nieuwsbrief naar uw doelgroep wordt verzonden. Ziet alles er goed uit? Werken de links?
6. Bepaal het juiste tijdstip van verschijnen van de e-mailnieuwsbrief. De beste verzenddagen verschillen in de b2b-sector en de b2c-sector. Voor de e-mailverzendingen richting de consumenten is vrijdag de absolute topdag. Voor de b2b-sector zijn de beste dagen op de dinsdag en donderdag.
MET DE JUISTE INFORMATIE, BIJ DE JUISTE PERSOON, OP HET JUISTE MOMENT, VIA HET JUISTE KANAAL, EN IN DE JUISTE VORM, BEREIKEN WE ONS DOEL