Misschien herken je het wel: de ene dag heb je enorm veel inspiratie voor het creëren van content en de volgende dag staar je je blind op een knipperende cursor. Geen paniek, zelfs de beste marketeer overkomt dit wel eens. Daarom kan het handig zijn om een contentkalender in te zetten. Op deze manier zorg je ervoor dat je gestructureerd media kunt plaatsen en niet in paniek schiet op de dagen dat je niks op papier krijgt.Wat is een contentkalender?Een contentkalender is een kalender waarin je aangeeft welke media er geplaatst gaan worden. Dit kun je tot in detail uitschrijven in de kalender. Zo kun je aangeven wie verantwoordelijk is voor de tekst, het soort beeld en wie er de bijpassende hashtags toevoegt. Daarnaast is het ook belangrijk om aan te geven op welke dag, welk tijdstip en op welk kanaal de content geplaatst gaat worden. Door al deze informatie in één overzicht te verzamelen, krijg je houvast. Hierdoor kun je weken vooruit werken maar let op; het kan even duren voordat je voor jouw bedrijf de juiste manier hebt gevonden.
Voordelen van een contentkalenderTwijfel je om aan de slag te gaan met een contentkalender? Met de voordelen van zo’n kalender ben je zo overstag. Ten eerste zorgt een contentkalender voor meer rust, meer duidelijkheid en kan jouw afdeling beter gaan functioneren. Het levert ook minder stress op: je kunt makkelijk content verschuiven en in één oogopslag deadlines en gaten terug vinden. Doordat je goed na moet gaan denken over de informatie die je gaat plaatsen, werk je aan de kwaliteit van je media. Door consistent deze content online te plaatsen, bouw je aan de relatie met je doelgroep wat zorgt voor meer terugkomend bezoek.
Hoe zit dat in elkaar?Contentkalenders zijn te vinden in allerlei verschillende soorten vormen en maten. Je kunt simpel zelf zo’n kalender maken in Excel of Google Calender of een account aanmaken op verschillende digitale platformen. Denk bijvoorbeeld aan Later, Trello of Asana. Heb je één van deze programma’s voor je open staan? Start dan met een brainstormsessie en denk na over wat je jouw doelgroep graag wil gaan vertellen. Verdeel deze onderwerpen dan over de dagen dat je content wilt plaatsen, schrijf er de bijbehorende informatie bij en geef aan voor welk tijdstip deze online geplaatst moet worden. Bij sommige programma’s kun je aangeven dat je dit wilt laten doen door het platform zelf, op andere platformen moet je het zelf kopiëren en plakken naar je socialmediakanalen.
Let je op?Wanneer je vanuit je eigen organisatie de contentkalender invult, ben je al een heel eind op weg. Maar kijk ook eens naar je doelgroep. Wat zijn bijvoorbeeld veelgestelde vragen van je doelgroep waar je antwoord op kunt geven? Wat gaat jouw doelgroep doen tijdens de vakantie? Of zijn er speciale dagen waar je op in kunt haken? Verplaats je tijdens het creëren van media eens in je doelgroep en breid zo je contentkalender uit.
Daarnaast is het ook belangrijk om eens in de zoveel tijd de contentkalender door te nemen. Het kan dat er in de tussentijd dingen zijn veranderd die niet meer relevant zijn. Evalueer tijdens zo’n bespreking ook welke content het goed en minder goed doet. Het kan zo zijn dat je altijd een Facebookpost plaatst op maandag, maar dat de resultaten laten zien dat je doelgroep op woensdag het meest actief is. Tijdens het evalueren kun je ook vragen of andere afdelingen mee willen denken. Zo krijg je nieuwe inzichten en kun je de kalender continu blijven optimaliseren.
Heb je hulp nodig bij het maken van een contentkalender? Of zullen we samen eensbrainstormen over welke onderwerpen jij content kunt plaatsen? Neem dan contact met ons op.