Online marketing trends 2018

Leestijd 12 minuten

2017 nadert zijn einde. Een goed moment om te kijken naar de trends op online marketing gebied. Welke trends spelen er nu en wat kunnen we volgend jaar verwachten? Dit zijn de online marketing trends 2018:

Online marketing trends 2018



1. Adverteren: steeds minder interactie, maar meer bereik


Facebook is in Nederland met 9,5 miljoen geregistreerde gebruikers nog steeds het grootste social-media-kanaal. Grote kans dat jouw doelgroep hier dus ook aanwezig is. Het gaat bij het adverteren op Facebook minder om interactie. De vind-ik-leuks, reacties en gedeelde berichten spelen daarin een kleinere rol. Het gaat juist steeds meer om bereik, verkeer en conversiebijdrage. Oftewel: hoeveel mensen bereik je, hoeveel mensen komen vanaf social media op je site terecht en hoeveel conversies behaal je.

2. Video, video, video


Video is tegenwoordig niet meer weg te denken. We zeiden het vorig jaar al: video wordt steeds groter. Volgens Facebook zal binnenkort 70 procent van al haar content uit video bestaan. Cisco denkt zelfs dat in 2019 80 procent van alle verkeer op internet video zal zijn, wel iets lager dan ze aanvankelijk dachten.

Als bedrijf en organisatie kan video daarom niet meer ontbreken in je contentstrategie. Een video klinkt echter al snel als iets duurs en lastigs om te produceren. Dat hoeft niet! Zelfs met een smartphone kun je goede beelden filmen. In deze video leggen we uit hoe je in 5 stappen een goede video maakt.

Eigenlijk gaat het vooral om het toevoegen van beweging aan de content die je deelt. Je kunt ook kiezen voor bijvoorbeeld een animatie, stop motion of cinemagraph (foto met bewegende beelden). Met bewegende content trek je niet alleen de aandacht, maar voeg je ook beleving toe aan je berichten en je merk.

3. Overal mobiel


Het is geen geheim dat mobiel belangrijk is en steeds belangrijker wordt. Het is voor veel merken dan ook duidelijk dat ze ook mobiel goed vindbaar en zichtbaar moeten zijn. Een mobiele website is de eerste belangrijke stap. Maar ook op social media kun je rekening houden met het mobiele gebruik van jouw doelgroep. Meer dan 80 procent van de tijd die we op social media doorbrengen, gebeurt met onze telefoon. Je kunt inspelen op het mobiele gebruik door goed te kijken naar jouw content. Gebruik afbeeldingen en video en zorg ervoor dat wat je creëert ook goed zichtbaar is op mobiele schermen. Zo val je beter op.

4. Persoonlijk contact


Het contact tussen consument en organisatie moet snel en laagdrempelig zijn. Met klantenservice via apps als Whatsapp of het gebruik van chatbots en Facebook Messenger, bereik je mensen op een heel persoonlijke manier.

Mooi is ook dat je door middel van chatbots al flink wat tijd kan winnen. Je kunt chatbots trainen om gelijk wat vragen te stellen, zodat je geen kostbare personeelsuren kwijt bent aan het eindeloos beantwoorden van vragen die je via de chat binnenkrijgt.

5. Live in 3-2-1


Het afgelopen jaar is livestreamen echt doorgebroken op social media. YouTube live, Facebook Live en Instagram Live Stories zijn de meest gebruikte platforms voor mainstream uitzendingen. Wil je een meer specifieke doelgroep bereiken, kun je kijken naar Twitters Periscope of Twitch.

Op dit moment is het vooral de eindgebruiker die gebruikmaakt van de livestream-mogelijkheid. Hoewel merken livestreaming steeds meer ontdekken, wordt deze optie nog steeds weinig gebruikt door bedrijven. Een ultieme kans dus voor jouw organisatie. Vergeet bijvoorbeeld niet dat livestreams bijna altijd voorrang krijgen op álle andere vormen van content.

De verwachting is dat livestreamen in 2018 steeds populairder zal worden. Zeker nu het mogelijk wordt om vooraf op Facebook je livestream aan te kondigen en te promoten door deze te adverteren.

6. Virtueel in de echte wereld: AR


Wellicht maak je zelf gebruik van Instagram of Snapchat of heb je het ergens voorbij zien komen: augmented reality, kortweg: AR. Bij dit concept wordt een filter over de echte wereld geplaatst. Hoewel AR nu voornamelijk bekend is van de Snapchat-hondenoortjes of de regenboog die uit je mond komt, is er op dit gebied ook een toekomst voor merken. Door een filter te laten maken en deze te adverteren op een platform als Snapchat, bereik je veel mensen. ING heeft hier bijvoorbeeld al gebruik van gemaakt.

IKEA gebruikt de technologie in haar nieuwe app IKEA Place om producten in je woonkamer uit te testen, alvorens je ze gaat kopen. Scheelt je flink wat gesjouw met die nieuwe bank als je vooraf weet dat hij helemaal niet past.

7. Tijdelijke content


Tijdelijke content, ook wel ephemeral content genoemd, is content die verdwijnt na maximaal 24 uur of direct nadat deze bekeken is. Ephemeral content is niet opdringerig, maar geeft een gevoel van exclusiviteit, snel moeten handelen en fear of missing out (FOMO). Maak mensen nieuwsgierig naar de content die jij deelt via bijvoorbeeld Instagram Stories of Snapchat.

8. Influencers inzetten


Op de verschillende social media zijn duizenden invloedrijke digital influencers. Digital influencers zijn mensen met aanzien. Zij hebben veel volgers en fans die naar hen opkijken en hun advies opvolgen, ze hebben dus veel invloed. Door met hen samen te werken, kun je jouw product of dienst promoten.

Dit is zeker geen nieuwe trend, maar wel één die door blijft zetten. Wat we zien, is dat er steeds meer influencers bij komen. Daarom ontstaan er nu platformen en marktplaatsen voor kleine en middelgrote influencers en voor elke niche. Als onderneming kun je hier heel goed op inspelen door de samenwerking aan te gaan met influencers die bij jouw organisatie passen.

9. Location based


Location based marketing maakt gebruik van de locatie van je doelgroep. Weet je nog dat we 80% van onze Facebook-tijd op onze smartphone doorbrengen? Tijdens die tijd staat de gps gewoon aan en kun je daar als marketeer gebruik van maken.

Hoewel dit misschien eng klinkt, wordt het door de gebruiker vaak als prettig ervaren, mits je relevant en leuk voor hen bent. Denk aan aanbiedingen in je café tijdens Happy Hour of weekenddeals in je webshop.
Jouw doelgroep kan dus content te zien krijgen die voor hen op een bepaalde plek én tijd relevant is. Door ook offline op deze plekken te aanwezig te zijn, zorg je dat je ook offline het gezichtsveld van je doelgroep binnentreedt.

10. Strakkere regels en wetgeving


Op 25 mei 2018 treedt de nieuwe privacywetgeving in werking, bekend als “Algemene Vordering Gegevensbescherming” (AVG) of “General data protection regulation” (GDPR) in het Engels. Harde regels over wat er precies wel en niet mag, zijn erg uitgebreid. Dit maakt dat het lastig is om je echt voor te bereiden op de invoering van deze wet.

De wet is voor online marketing voornamelijk toegespitst op
• e-mailmarketinganalytics,
• dataverzameling en beveiliging
• advertentietargeting en tools van andere partijen
• privacystatements, disclaimers en de gebruiker in controle
• verwerkersovereenkomsten met partners

Zorg dat je op de hoogte bent van wat de nieuwe privacywetgeving voor jou betekent als organisatie. Slaan jullie e-mailadressen op? Verwerken jullie bestellingen? Verdiep je in de materie, zodat je weet welke aanpassingen jij aan je online marketing moet doen.

Bronnen:
www.frankwatching.com/archive/2017/11/27/7-belangrijkste-online-marketingtrends-2018
www.frankwatching.com/archive/2017/11/07/13-opvallende-socialmedia-trends-voor-2018
www.marketingfacts.nl/berichten/wat-je-als-digital-marketeer-over-de-avg-gdpr-moet-weten
www.smartinsights.com/digital-marketing-strategy/10-marketing-trends
www.iculture.nl/gids/augmented-reality

Delen:

Gerelateerde blogs

Vanderperk Groep

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

Contact

0184 - 688 377

Volg ons

Nieuwsbrief ontvangen?