De spanningsboog van een volwassene is gemiddeld acht seconden, de gemiddelde goudvis kan zich negen seconden concentreren. Om de aandacht van je doelgroep te trekken, moet je hier dus slim op kunnen inspelen. Een interessante en creatieve manier om zeker eens te proberen, zijn Instagram Reels. Je hebt vast weleens gehoord van TikTok, een sociale media app waarop korte (muziek)video’s gemaakt en geplaatst kunnen worden. De populariteit van deze app is tijdens de allereerste Covid lockdown enorm gestegen waardoor het platform binnen no time een concurrent van Instagram is geworden. Instagram durft de strijd met hen wel aan en heeft dan ook haar eigen variant uitgebracht: de Instagram Reels.
Wat zijn Instagram Reels?Instagram Reels zijn korte, verticale (muziek)videoclips die je kunt plaatsen op jouw profiel. Naast het feit dat deze video’s worden gedeeld met je volgers, belanden ze ook op de ‘Ontdek’ pagina van het platform. Dit betekent dat ook mensen die jouw profiel niet volgen wel jouw video’s kunnen zien. Een nieuwe manier om jouw zichtbaarheid te vergroten.
Het voordeel van Instagram Reels is dat ze vrij eenvoudig te maken zijn. Omdat een Reel helemaal niet lang hoeft te duren, kun je al binnen een mum van tijd een video creëren.
Tip: Heb je geen cameraploeg tot je beschikking maar wil je wel gebruik maken van Instagram Reels? Gebruik dan de templates die Instagram al voor je in elkaar heeft gezet.
Snel aan de slag? Open hiervoor de app, ga naar het klapbord, klik bovenin op de camera en selecteer vervolgens ‘Templates’. Nu krijg je een collectie aan Reels templates die je eindeloos kunt gebruiken. Zodra je jouw favoriet hebt gevonden, klik je op ‘Sjabloon gebruiken’ en kun je de clips vervangen door je eigen clips.
Waarvoor kan ik Instagram Reels gebruiken?Het inzetten van video’s kun je voor veel doeleinden toepassen. Hieronder een aantal voorbeelden van hoe je Instagram Reels kunt gebruiken:
- Uitleg: Leg aan je doelgroep uit wat ze van je kunnen verwachten wanneer ze een product of dienst van je afnemen. Natuurlijk kunnen ze dit ook op je website lezen, maar vaak gebeurt het eerste contant met potentiële klanten via social media.
- Promotie: Heb je een nieuw product in het assortiment? Wil je graag een item uitlichten of heb je van één product nog maar een aantal stuks in het magazijn? Laat het zien aan je volgers!
- Behind the scenes: Met dit soort video’s laat je kijkers bij jou over je schouder meegluren. Een grappige en laagdrempelige manier om jouw doelgroep te laten zien hoe je te werk gaat. Je kunt zelf bepalen hoe ver je hierin gaat en wat je allemaal deelt.
- Beantwoord vragen: Merk je dat klanten regelmatig met dezelfde vragen bij jou komen? Beantwoord deze dan en deel het in een Reel. Bij een volgende vraag kun je de diegene doorverwijzen naar deze video, handig!
Voordelen van Instagram ReelsTwijfels over Instagram Reels? Laten we de voordelen even voor je op een rijtje zetten. Want naast het feit dat deze video’s plaatsen een luchtige en creatieve vorm is om je doelgroep te informeren of te entertainen, is het ook een slimme tool om je diensten en producten op een originele manier in de spotlight te zetten.
Allereerst kun je met video’s binnen die acht seconden durende spanningsboog blijven. Ook kan het bereik en de betrokkenheid van Instagram Reels tot wel 10x hoger liggen dan bij Instagram foto’s. Met anderen woorden: je kunt tot wel 10x meer mensen bereiken als je gebruik maakt van Instagram Reels.
Daarnaast lijkt het er ook op dat Instagram Reels veel sneller viraal gaan dan Instagram foto’s. Naast dat je deze verticale video’s kunt delen op de ‘Ontdek’ pagina, kun je ook door gebruik van trending audio ervoor zorgen dat je online een nieuwe doelgroep aanspreekt.
En wist je dat zo’n 88% van de klanten aangeeft sneller een product te kopen als ze hiervan een video hebben gezien? Dit laat maar weer zien dat Instagram Reels een effectief marketing middel is.
Kortom: wil je graag aan de slag om je klantenkring online uit te breiden? Probeer dan zeker eens om Instagram Reels in te zetten. Heb je hulp nodig? Wij denken graag met je mee.