Als eenmanszaak begonnen en nu een familiebedrijf met 4 eigenaren; Bakkerij van der Grijn is een begrip in Groot-Ammers en omstreken. Van deze ambachtelijke bakkerij kun je dagelijks versgebakken producten kopen bij 1 van hun 10 eigen winkels. Maar hoe houd je het assortiment onder de aandacht en kun je online groeien?
Hoewel bakkerij van der Grijn al actief was op verschillende social mediakanalen, vonden ze het tijd voor een nieuwe uitstraling. De bakkerij liet weten dat ze niet perse meer wilde verkopen, online mocht het er gewoon frisser, ambachtelijker en er nog lekkerder uit gaan zien. We kozen ervoor op om de bestaande social mediakanalen, Instagram en Facebook, verder te gaan. Hier had de bakkerij namelijk al een groot bereik opgebouwd met veel trouwe fans.
Het inzetten van 1 lijnVanderperk Groep biedt naast online marketing ook grafische diensten aan. Het grafisch opmaken en het produceren van posters e.d. voeren wij al uit voor de bakkerij. Als marketeers konden wij hier slim op inspelen; voor het ontwikkelen van nieuwe templates voor de social media konden we verschillende elementen uit het drukwerk gebruiken. Door items uit het drukwerk terug te laten komen in de online elementen, trekken we 1 lijn in de uitstraling. Een voordeel hiervan is dat je wordt herkent door de doelgroep. Daarnaast vergroot het de betrouwbaarheid van je bedrijf en zet je jezelf neer als professional.
De online bakkerijNa goedkeuring op de uitgewerkte templates voor de social mediakanalen, konden we aan de slag met het plan van uitvoering. Om de klant inzicht te geven in onze manier van werken, werken wij met Trello. Dit online platform biedt de mogelijk om samen in een kalender te werken. Vooraf bepaalde we samen welke momenten er belangrijk zijn voor de bakkerij, deze hebben we genoteerd in Trello. Daarna hebben we afgesproken dat de bakkerij voor een week aan input levert. Wij creëren daar beeldmateriaal bij en gebruiken daar de nieuwe templates voor. Na afronding van het uitwerken van de contentplanner, vragen we altijd of de klant akkoord is. Indien akkoord zorgen wij ervoor dat het wordt ingepland.
Door bakkerij van der Grijn extra op te laten vallen op Instagram en Facebook, hebben we ook een aantal video’s ingezet. Met de ideeën van de bakkerij in het hoofd werden de scripts geschreven. Sommige video’s hebben we professioneel laten opnemen en werden voor grotere doeleinde ingezet, andere video’s konden we opnemen met onze telefoon. Het inzetten van video trekt de aandacht, daarnaast zorgt het delen van korte video’s op social media ervoor dat je in het algoritme terecht komt waardoor je veel nieuwe mensen buiten je doelgroep kunt bereiken.
ResultaatVanaf 1 april 2022 tot en met 1 juli 2023 is het bereik op Facebook gestegen met 142,5%, het aantal Facebook-volgers is gestegen met 89,7%. Op Instagram ligt dat een stuk hoger, daar is het bereik gestegen met 397,5% en zijn er 207 nieuwe volgers bij gekomen. Het assortiment onder de aandacht houden is dus niet alleen gelukt bij de huidige doelgroep, maar ook bij een hoop nieuwe mensen!
"
De samenwerking met Vanderperk verloopt vanaf het begin af aan soepel. Diverse afspraken gemaakt, in de loop van de tijd wat dingen aangepast zodat alles nog meer duidelijk is. Ik lever de foto’s en tekst aan en al snel ontvang ik een voorbeeld van de posts. Eventuele aanpassingen zijn zo gedaan, mede omdat er snel gereageerd wordt op opmerkingen op Trello of via app of mail. Tenslotte geef ik akkoord en dan zorgt Vanderperk Groep dat de posts geplaatst worden. Een fijne samenwerking!" - Jacqueline