Online Marketing trends 2022

Leestijd 9 minuten

Ook het jaar 2022 brengt nieuwe trends met zich mee, ook op het gebied van online marketing. Welke trends spelen er nu, wat kunnen we verwachten en zijn er trends die we uit voorgaande jaren terug gaan zien? In dit blog vind je een greep uit alle online marketing ontwikkelingen.

Search Engine Optimization (SEO)
Ben jij eigenaar van een website? Dan heb je vast wel eens gehoord van de term SEO, een zoekmachineoptimalisatie die ervoor zorgt dat jouw bedrijf of organisatie online beter vindbaar wordt. Wanneer je aan de slag gaat met SEO en deze doordacht en zorgvuldig toevoegt aan je website, kun je hier langdurig plezier uit halen.

Ook voor 2022 blijkt dat SEO een must voor elk bedrijf is. In de afgelopen periode hebben we ongetwijfeld gemerkt dat heel veel bezigheden online plaats moesten vinden, zo ook het werven van nieuwe klanten. Door de SEO op een website te verbeteren, zal je merken dat jouw website bovenaan bij een specifieke zoekopdracht komt te staan. Ook zorgt SEO voor relevanter website verkeer. Dit zorgt er weer voor dat Google jouw website opmerkt en deze hoger in de zoekresultaten zal plaatsen. Onze voorspelling is dan ook dat SEO een trend is die we elk jaar terug zien komen.

SEO


Voice Search
In ons blog van 2020 brachten we deze trend al naar voren en in 2022 gaan we het zeker terug zien: voice-activated digitale assistenten. Met een simpele ‘Hey Google’ kun je veel verschillende handelingen vanuit je luie stoel in gang zetten. Deze populaire apparaten zorgen er dan ook voor dat er een flinke verschuiving is ontstaan op het gebied van zoekwoordenonderzoek. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat consumenten andere termen in de zoekbalk invoeren dan die ze uitspreken tegen hun stemgestuurde apparaten. Let er daarom bij het schrijven van teksten op waar mensen naar zoeken. Dit kan je online zichtbaarheid vergroten.

Content
Ken je de bekende uitspraak: de eerste paar seconden maken de eerste indruk? Zo werkt het ook voor jouw bedrijf. Sinds Covid-19 is een online eerste indruk daarom belangrijker dan ooit. Alles wat je naar de buitenwereld zendt, maakt een eerste indruk bij je doelgroep en klantenkring. Zorg er daarom voor dat die eerste indruk in orde is.

Een eerste indruk is ook belangrijk bij het delen van content. Hoe simpel het ook klinkt om even snel een foto te delen op de socialmediakanalen, zo makkelijk kan deze post zijn doel missen. Want wat is de gedachte achter je post, wat wil je bereiken, wat wil je als eerste indruk? Zorg er daarom voor dat je content simpel maar waardevol is. Hiermee wordt de kans groter dat je doel bereikt wordt. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat je content vraagt om reacties en deelacties. Door deze actie ga je de interactie met je doelgroep aan. Wil je echt uitblinken met jouw organisatie? Zorg er dan voor dat je zichtbaar, geloofwaardig en een expertstatus uitdraagt naar de buitenwereld. Wanneer deze drie termen door jouw doelgroep worden gerelateerd aan jouw bedrijf, zal het niet lang meer duren voordat je zult uitblinken.

Uitblinken doe je zo:

-
Trek de aandacht van je doelgroep door korte video’s te plaatsen. Zo kun je op een simpele manier een kijkje
geven op de werkvloer en voelen bezoekers zich meer en meer verbonden met jouw bedrijf.

-
Ga aan de slag met geluid. Koppel bijvoorbeeld een herkenbaar melodietje aan jouw organisatie. Met deze actie
zorg je ervoor dat mensen jouw bedrijf koppelen aan dit melodietje zodra ze het voorbij horen komen.

-
Stories! We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: ga aan de slag met stories. Deze hoeven niet perfect tot in de
puntjes uitgewerkt te worden; ze verdwijnen automatisch na 24 uur. Met deze functie kun je op een laagdrempelige manier de interactie aangaan met je volgers. Maak o.a. gebruik van de verschillende stickers en deel bijvoorbeeld beelden van werkzaamheden die achter de schermen gebeuren.

Wil je aan de slag met deze stap? Lees dan via dit blog alles over een contentkalender en hoe je deze voor jouw organisatie kunt inzetten.

Content


Shoppen via socialmediakanalen
Hoe makkelijker je het koopproces maakt voor je doelgroep, des te groter is de kans dat ze een aankoop doen. Dit kan heel simpel door te verkopen via o.a. Instagram, Facebook en zelfs Pinterest. Het voordeel van verkopen via deze platformen is dat je doelgroep vaak maar één klik verwijdert is van een aankoop.

Al sinds 2020 bieden een aantal platformen verschillende manieren waarmee jij producten kunt verkopen. Denk maar aan de online prijskaartjes die je kunt toevoegen aan een Instagrampost of de tag die je kunt plaatsen bij een afbeelding op Pinterest. Wanneer je beschikt over een eigen webshop, kun je deze koppelen aan jouw ?socialmedia-account(s). Vul daarna jouw digitale winkel met producten uit je assortiment en pluk de vruchten van deze extra online etalage.

Shoppen


Ben je geïnspireerd door één van deze trends, maar weet je niet waar en hoe te beginnen? Neem vrijblijvend contact op! We denken graag met je mee.

Bronnen:

https://donkeys.co/nl/de-online-marketingtrends-voor-jouw-bedrijf-in-2022/
https://sociallane.nl/marketing-trends-voor-2022/
https://www.theedigital.com/blog/digital-marketing-trends
https://www.brandmerck.nl/online-marketing-trends-202

Delen:

Gerelateerde blogs

Vanderperk Groep:

Van Leeuwenhoekweg 3
2964 LJ Groot-Ammers

0184 - 688 377

Klantbeoordelingen:

Volg ons:

Meld je aan voor onze nieuwsbrief: