Storytelling is een krachtige manier om een boodschap over te brengen. Denk bijvoorbeeld eens aan al die reclames die rond de feestdagen op tv verschijnen. Het is een goede manier om de aandacht vast te houden en mensen zelfs emotioneel aan te spreken. Nu is het emotioneel raken van mensen misschien niet het doel bij het maken van een bedrijfsfilm maar ook hierbij kan het toepassen van storytelling je helpen om een krachtige boodschap over te brengen. Hoe je een bedrijfsfilm kunt maken met behulp van storytelling? We vertellen je er graag over. Wat is storytelling
Om te kijken of het gebruik maken van storytelling jou kan helpen bij het maken van een bedrijfsfilm is het belangrijk om te weten wat storytelling precies is. De naam vertelt het eigenlijk al een beetje, maar storytelling is het vertellen van een verhaal om een boodschap over te brengen of mensen te betrekken. Hiervoor worden verschillende elementen gecombineerd. Denk hierbij aan personages, setting, conflict en een thema. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een supermarktmanager die van alles meemaakt en ondanks dat het duidelijk is dat het om reclame gaat voelen veel mensen toch een bepaalde band met de personages. Vaak komt dit ook omdat het scenario uit de reclame voor veel mensen herkenbaar is. Zo kunnen mensen zich identificeren met de verschillende personages.
Bedrijfsfilm maken
Wil je een bedrijfsfilm maken waar je op verder kan borduren? Wil je een duidelijk verhaal vertellen om mensen kennis te laten maken met jouw product, dienst of merk? Dan is het toepassen van storytelling bij het maken van je bedrijfsvideo wellicht een goede optie. Het biedt veel verschillende mogelijkheden om de kijkers te betrekken bij jouw verhaal of boodschap. Daarnaast biedt het gebruik van storytelling je ook de mogelijkheid om meerdere video’s te maken rondom hetzelfde onderwerp. Belangrijk hierbij is natuurlijk om de aandacht van de kijker vast te houden.
Tips bij storytelling
Om de aandacht van jouw kijker vast te houden is het goed om de volgende tips toe te passen:
- Bepaal het doel; Bedenk vooraf wat je met de bedrijfsfilm wilt bereiken
- Identificeer de doelgroep; Zorg voor de juiste tone-of-voice door te bedenken wie jouw doelgroep is en welke problemen, behoeftes en interesses ze hebben
- Bedenk een verhaal; Zorg voor een passend verhaal met een plot dat past bij de doelstelling en de doelgroep
- Maak gebruik van visuele elementen; Denk hierbij aan beelden van het bedrijf, medewerkers, klanten producten of diensten
- Zorg voor een goede voice-over; Zorg ervoor dat de voice-over past bij je merk en het product en dat het de boodschap van het verhaal ondersteund
- Bewerk de film; Na het opnemen is het bewerken van de video. Zorg ervoor dat de beelden en de voice-over goed op elkaar aansluiten. Ook kun je eventueel muziek toevoegen om de sfeer te versterken.
Wel de voordelen, niet het werk
Een bedrijfsfilm maken met behulp van storytelling heeft veel voet in aarde. Wil je gebruik maken van storytelling in je bedrijfsfilm of wil je een promotiefilm maken? Laat Vanderperk Groep dit voor jou regelen. Ons creatieve en ervaren team is gespecialiseerd in het maken van bedrijfs- en promotiefilms. Zo kun jij je focussen op jouw bedrijf en maak je daarnaast gebruik van de voordelen die het maken van een bedrijfsfilm voor je kan hebben. Tijdens een intakegesprek brengen we jouw wensen in kaart waarna we een script uitwerken. We zorgen voor een duidelijke briefing zodat de draaidag zo soepel mogelijk verloopt en iedereen die betrokken is bij het maken van de bedrijfsvideo op de hoogte is van wat er verwacht wordt. Wil je een bedrijfsvideo maken met behulp van storytelling? Neem vrijblijvend
contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden!