DE KERK EN SOCIALE MEDIA?

Als geen ander hoort de kerk haar stem te laten horen in de samenleving. De communicatie in de samenleving verandert. De kerk zal daar iets mee moeten doen als ze die samenleving wil blijven bereiken en begrijpen. Onze tegenstander, de duivel, begrijpt ook wat de invloed van sociale media kan zijn.

Wanneer u gemeenteleden actief betrekt bij social media-activiteiten kunt u snel een groot bereik opbouwen. Events en acties krijgen extra publiciteit en als gemeente van Jezus Christus heeft u hét Verhaal wat het verspreiden waard is. Een voorbeeld van hoe dit werkt. De gemiddelde Facebook gebruiker heeft 150 vrienden. Stel, de Facebookpagina van uw gemeente wordt door 200 geïnteresseerde gemeenteleden gevolgd. U plaats een boodschap of een event. Van uw gemeenteleden zijn er 10 die dit delen met hun vrienden. Op dat moment heeft uw boodschap een bereik gehad van 1500 mensen in het persoonlijke netwerk van uw gemeenteleden.

Als gemeente dient u zich wel bewust te zijn van de risico’s die open communicatie met zich meebrengt. Er zullen veel positieve reacties komen, maar er zullen ook reacties komen die ongewenst zijn. De sociale media bieden mogelijkheden om ook daar op een goede manier mee om te gaan. Uiteraard is het belangrijk dat u iemand verantwoordelijk maakt die voldoende kennis en middelen ter beschikking heeft.

Sociale media geeft de gemeente mogelijkheden om de verkondiging te verspreiden. Een ‘kerk2.0’ vraagt wel om visie op communicatie, kennis van zaken, inzicht in mogelijkheden en een actieve houding van leiding en gemeente. Maar het is een prachtige uitdaging om als gemeente het Goede Nieuws ‘viraal’ te maken door het te ‘liken’ te ‘retweeten’ en te ‘sharen’.

SOCIALE MEDIA, WAT MOETEN WE ER MEE!?