Websites

Websites

In de serie ‘Alles kennis onder één dak’ nemen we alle kennisgebieden van Vanderperk Groep onder de loep. Mathijs legt uit waar een goede website aan moet voldoen en wat Vanderperk Groep anders doet dan andere websitemakers.

Waar moet een goede website aan voldoen?

Een goede website is zo gemaakt dat elke gebruiker zijn of haar doel zo goed mogelijk kan bereiken. Zo’n doel kan zijn: het verkrijgen van informatie, een donatie doen, een boek bestellen of contact opnemen met een bedrijf.

Veel ondernemers denken vanuit zichzelf bij het ontwikkelen van een website. Ze denken niet vanuit hun doelgroep. Op die manier ontstaan slechte websites: ze zien er misschien mooi uit, maar ze werken niet gemakkelijk voor de gebruiker.

Op technisch vlak betekent een goede website dat de website snel laadt, goed begaanbaar is op alle apparaten, oftewel ‘responsive’ is, en gemakkelijk te vinden is via Google.

Hoe ziet het maken van een website eruit?

Bij het maken van een website doorlopen we de volgende fasen.

1. Intakegesprek

Bij het intakegesprek komen alle wensen op tafel. Wij vragen gerichte vragen aan de opdrachtgever om meer duidelijkheid te krijgen over het doel van de website.

  • Wat moet er bereikt worden op de site?

  • Wie gaat de website gebruiken?

  • Op welke apparaten bezoekt de gebruiker de website het meest?

2. Functioneel ontwerp

Met de informatie uit het intakegesprek en een doelgroepanalyse, zetten we ideeën om in een online concept.

We bedenken een navigatiestructuur (ookwel: ‘flowchart’). Dat is de structuur van een website waarmee duidelijk wordt hoe gebruikers de site gaan gebruiken.

Met de informatie, de doelstellingen, de doelgroepanalyse en de flowchart werken we een draadmodel (of: wireframe) uit. Deze wireframes zijn het functioneel ontwerp van een website.

3. Grafisch ontwerp

Met de wireframes op zak duiken we het grafisch ontwerp in. Vergelijk het een beetje met een kledingmaker. Die kijkt naar de vormen van een lichaam en probeert met kleding die vormen te accentueren en te complimenteren.

De vormgeving van een website is als de kleding van een model: het ondersteunt de ontwikkelde structuur.

Door een sfeervolle verwerking van kleuren, lettertypes en beeldmateriaal ontstaat een uniek webdesign. Aan het einde van deze fase weet u exact hoe uw website eruit komt te zien.

4. Technische realisatie

Het design moet nog omgezet worden naar een werkende site. Alle structuren en de vormgeving daarvan liggen klaar, maar nog geen enkele knop of link werkt.

Developers programmeren de website, zodat een gebruiker bijvoorbeeld op de juiste bestemming komt wanneer hij ergens klikt.

5. Testen

De website is klaar. Nou ja, bijna. Hij is klaar om te testen.

  • Werkt de navigatiestructuur goed?

  • Kloppen alle links en knoppen?

  • Werkt de site in verschillende browsers?

  • Werkt de site op verschillende apparaten: smartphones, tablets, desktops?

  • Zijn databases goed ingericht?

Dit is een greep uit de vragen die we stellen. Het is een flinke checklist die we doorwerken voordat we doorgaan naar de oplevering.

6. Oplevering testsite

De website werkt en staat nu op een testlocatie online. Hier kan de klant de site vullen met tekst en beeld. Mochten er tijdens het vullen nog verbeterpunten naar boven komen, passen we die aan.

Wanneer de klant helemaal tevreden is, gaat de website live voor het publiek.

Wat is het meest unieke project waar je aan meewerkte?

Ik mocht meehelpen aan de nieuwe site van SDOK (Stichting De Ondergrondse Kerk). De site was een groot en mooi project om als webdesigner te maken.

Het bijzondere was echter dat ik op deze manier iets kon betekenen voor de medechristenen die vervolgd worden.

We hebben de website zo gemaakt, dat het inspirerende plek is. Ik hoop dat bezoekers hierdoor worden stilgezet en beseffen hoe goed we het hier hebben.
 

Mathijs is UX- en UI-vormgever en overziet het gehele ontwikkelingsproces van websites. Meer weten over wat hij specifiek doet? Lees hier het interview.