'Oh... dus jij bent de opleuker?'

'Oh... dus jij bent de opleuker?'

Tijdens ons Open Huis, eind maart 2015, kregen de bezoekers de gelegenheid om een kijkje achter de schermen van ons bedrijf te nemen en zo te ervaren wat wij elke werkdag mogen beleven.

Ik vertelde aan een geïnteresseerde bezoekster wat mijn werk inhoudt en dat ik verantwoordelijk ben voor de ontwerpen van de online uitingen. Waarop zij reageerde: ‘Oh… dus jij bent de opleuker?’. 

Sindsdien ga ik als opleuker door het leven.
 

Ik krijg regelmatig de opdracht om een restyle te maken van een, in mijn ogen, verouderde website. Het is ontzettend leuk werk om deze in een nieuwe jas te steken en het weer helemaal van deze tijd te maken.

Misschien denk je nu: ‘Verouderde website?! Wat bedoel je daarmee? Is mijn website dat ook?’

Doe zelf de check aan de hand van enkele actuele designtrends, helemaal anno 2015:

1.  Responsive website

Dit is een moeilijk woord voor een optimale webervaring voor de dekstop, tablet en smartphone. Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface. Sinds 21 april 2015 ‘beloont’ zoekmachine Google de websites die non-responsive zijn met een downranking. Dit wil zeggen dat een non-responsive website lager uitkomt bij een Google zoekactie en dus minder snel te vinden is!

2.  Minder tekst, meer goed beeld

Mensen lezen steeds minder en zijn meer gericht op beelden. Vandaar dat het gebruik van beelden juist nu erg belangrijk is! Ook de kwaliteit daarvan is des te belangrijker. 

Als ontwerper krijg ik regelmatig foto’s aangeleverd die door klanten zelf zijn gemaakt. Helaas is doorgaans de kwaliteit hiervan niet zo goed. De foto's zijn bijvoorbeeld onscherp en hebben een verkeerde verhouding en compositie en dat haalt de kwaliteit van de website omlaag. Vandaar mijn pleidooi: geef aandacht aan goed beeldmateriaal! Huur een fotograaf in of gebruik professionele stockfoto’s. 

3.  Inhoud van de website

Ook content (inhoud) is erg belangrijk, niet alleen voor vindbaarheid op internet, maar ook voor de bezoeker of klant. Om ze op de website te houden moet je de boodschap boeiend vertellen.

4.  Video

Zoals al beschreven is in punt 2 lezen mensen steeds minder en zeker geen lange lappen tekst. Maar hoe kan je dan toch de nodige (en vele) content delen met de bezoeker? De oplossing wordt steeds vaker gevonden in de vorm van een animatie- of een bedrijfsfilm; meer beeld, minder tekst en doorgaans duidelijker voor de bezoeker.

5.  Flat design

‘Plat’ ontwerpen is helemaal hip! Waar een paar jaar geleden nog overal een schaduw of 3D effect aan werd toegevoegd, is dat nu niet meer de trend. Tegenwoordig is het ‘less is more’: alles moet zo minimalistisch mogelijk zijn.

En? Is jouw website verouderd of helemaal bij de tijd?

Mathijs