Online (marketing) trends voor 2016

Marketing

Ons laatste nieuws

Online (marketing) trends voor 2016

Hieronder een kleine greep uit de verwachte online (marketing) trends voor 2016.

Content blijft koning

Online (marketing) trends voor 2016

In een eerdere blog schreef onze collega Bram al over het belang van contentmarketing voor ieder bedrijf of stichting. En dat content niet zozeer ‘King’ is, maar eerder een bindmiddel tussen de behoefte van een persoon en de belangen van een organisatie. 

Contentmarketing is eigenlijk geen trend. Het is van belang voor ieder bedrijf, ongeacht de branch. Uw bedrijf moet via de juiste content vertrouwen, expertise en branding opbouwen én uitstralen. Niet alleen online, zoals we in deze blog bespreken, maar zeker ook offline.

Vergeleken met de VS loopt Nederland achter als het om contentmarketing gaat. Goede content scoort goed; zowel bij de bezoeker als in de zoekmachines. Als u er nog niet mee bezig bent, dan wordt het tijd!

Volgens onderzoek van Roper Public Affairs blijkt dat:

  • 80% van de beslissers de voorkeur geeft aan informatie via een serie artikelen in plaats van via een advertentie.
  • 90% van de consumenten content op maat nuttig vindt en 78% van mening is dat bedrijven met eigen content geïnteresseerd zijn in het opbouwen van goede relaties met consumenten.
  • 58% bedrijven die zelf video’s publiceren betrouwbaarder vindt.
  • 71% van de consumenten zegt dat video’s een positieve indruk van het bedrijf achterlaten.
  • Statistieken aantonen dat contentmarketing minder kost dan traditionele marketing. Contentmarketing is maar liefst 62% per lead goedkoper. (bron: via doyoucopy)

 

Video is baas

Online (marketing) trends voor 2016

Een foto zegt meer dan 1.000 woorden. Dit is ondertussen een bekend gegeven. Platforms als Pinterest en Instagram zijn niet voor niets zo populair. Investeren in goed beeldmateriaal is dus, samen met goede tekst, belangrijk voor uw content. Maar er is ondertussen een andere belangrijke speler op het toneel gekomen: video.

Uit een onderzoek van Forrester blijkt dat een goede video net zo veel waarde kan hebben als 1,8 miljoen woorden. Go picture that… Belangrijk dus!

Hoe vaak komt u niet video’s op uw social media kanalen tegen? Wedden dat u regelmatig daarvan iets bekijkt. We ‘snacken’ er massaal op los. Video houdt de aandacht langer vast dan stukken tekst, of die foto waar we een vlugge blik op werpen. Én het is makkelijk deelbaar.

‘Snack’video’s zijn heerlijk, vooral voor de particuliere internet gebruiker. Maar wat nog meer toegevoegde waarde heeft voor bedrijf èn consument zijn instructie-, product(ie)- of review-video’s. Voor de consument zijn ze handig en interessant en dat betekent voor het bedrijf een betere binding met de consument en meer conversies.

De verwachting is dat in 2019 video 80% van al het internetverkeer gaat uitmaken. Anno 2016 staat de meter al op zo’n 55%.

In Nederland doen bedrijven nog te weinig met video’s. Het advies is dan ook om hiermee gewoon te beginnen. Wees niet bang dat het super professioneel moet zijn, al is dat natuurlijk wel mooi. Een video gemaakt met de mobiele telefoon of webcam volstaat ook. Is het u ook al eens opgevallen dat video’s die misschien kwalitatief niet geweldig zijn toch enorm hoge kijkcijfers scoren?

 

Responsive is de norm

Online (marketing) trends voor 2016

Een website die niet goed werkt op de smartphone of tablet kan niet meer. Responsive websites is dé norm geworden.

Mocht u toch nog niet bekend zijn met deze term, hier de definitie volgens Wikipedia:

Responsive webdesign is een benadering van webdesign waarbij de web developer streeft naar een optimale webervaring voor een breed scala aan apparaten (van desktop computerschermen tot mobiele telefoons). Het ontwerp van een responsive website schaalt mee met de afmetingen van een scherm, zonder in te leveren op leesbaarheid van tekst of bruikbaarheid van de gebruikersinterface.

De jongere en komende generaties gebruiken vrijwel alleen maar de kleine schermen van een smartphone of tablet. Als uw website daar niet goed op functioneert, loopt u grote kans conversies mis te lopen. En dat wilt u niet. 
Zelfs Google ‘downrankt’ niet-responsive websites.

 

Kwalitatieve content

Wilt u onder de aandacht komen en blijven, dan is optimalisatie met traditionele SEO (search engine optimalisation) niet meer voldoende. Kwalitatieve content wordt steeds belangrijker in zoekmachines als Google.

Kunt u advies gebruiken bij uw contentmarketing of moet uw website up-to-date worden gemaakt? Laat het ons weten en vul het contactformulier in. Liever direct contact? Bel dan 0184 688 377. Vanderperk Groep adviseert u graag! 

Lees hier over de (verwachte) grafische design trends voor 2016