Hoe promoot je een jubileumboek? (3)

Marketing

Ons laatste nieuws

Hoe promoot je een jubileumboek? (3)

U heeft een jubileum in het vooruitzicht en u gaat dit vieren met het uitgeven van een mooi boek over uw stichting, plaats, bedrijf of (kerkelijke) gemeente. Maar hoe komt zo’n gelegenheidsboek tot stand? We doorlopen het proces aan de hand van deze fases:

  1. VOORBEREIDING
  2. ONTWERP en PRODUCTIE
  3. PROMOTIE

In de vorige blogs heeft u kunnen lezen wat er bij de voorbereiding, ontwerp en productie komt kijken. (Nog niet gelezen? Klik dan op de blauwe links) In deze blog geven we 7 tips voor de promotie van uw jubileumboek. Misschien kunt u de opbrengsten gebruiken voor het jubileumfeest of receptie. Houdt daarbij ALTIJD (!) uw doelgroep voor ogen. Als u denkt dat een bepaalde activiteit niet aansluit bij de vraag van de doelgroep: organiseer het dan niet. Nee, nu krijgt u geen dure marketingcampagnes aangesmeerd, maar enkele eenvoudige stappen die het netwerk rondom uw vereniging/stichting of gemeente vergroot.

Boekpresentatie

Begin op tijd met de voorbereidingen van de boekpresentatie. Vraag een aansprekende (lokale) beroemdheid om deze presentatie te houden. Dit zorgt ervoor dat de pers eerder geneigd is om er aandacht aan te geven. Wanneer u de boekpresentatie combineert met het jubileumfeest of receptie zijn er niet alleen betrokkenen van de vereniging aanwezig, maar ook hun vrienden en familie.

Zoek de pers!

Maak een inhoudelijk goed persbericht dat u naar de (lokale) kranten kunt sturen. Of zoek de verslaggevers op van lokale kranten. Zij zijn vaak op zoek naar interessante artikelen en leuke anekdotes. Nodig hen uit bij de boekpresentatie en deel met hen een anekdote die ook terug te vinden is in het jubileumboek. Met name voor de oudere doelgroep werk het lokale krantje als een katalysator tot koop. 

Zoek de massa

Maak een paar mooie posters en hang deze op de drukke plaatsen in het dorp of in de stad. Check voor de zekerheid met de gemeente of dit is toegestaan. Hang ze op in uw verenigingsgebouw of kerk en vraag aan winkels of ze posters willen ophangen. Vooral supermarkten zijn hier geschikt voor. Laat het ontwerp van het boek voor de herkenbaarheid terugkomen in de posters! Wellicht dat de lokale boekhandel jullie wil helpen met een plaatsje voor het boek in de winkel. Zorg er in ieder geval voor dat de doelgroep op meerdere plaatsen in aanraking komt met uw jubileumboek.

Snelle beslisser

Maak een flyer met een kortingscoupon om huis aan huis te verspreiden waarin u de snelle beslisser korting geeft. Dit maakt dat de boeken snel in omloop komen en zien kopen is doen kopen. U zou de flyer eventueel tegelijk kunnen laten bezorgen met het lokale krantje. Als zij tevens een goed stuk schrijven, of het persbericht plaatsen, werkt dit aanstekelijk. 

Go Social!

U hoeft geen internetgoeroe te zijn om een Facebookactie op touw te zetten. Mocht er binnen de jubileumcommissie geen deskundigheid zijn, schakel de hulp van andere in. Maak rondom het jubileum een eigen Facebookpagina aan en geef mensen de kans een boek te winnen d.m.v. een winactie. Bij bijvoorbeeld elke 50/100 ‘shares’ of ‘likes’ maakt iemand kans. Dit kost u een paar boeken, maar het vergroot uw bereik enorm. 

Verkoop het boek ook online

Geef mensen ook de optie om het boek online te bestellen via uw website. Hiervoor hoeven geen dure oplossingen te worden ontwikkeld, want een eenvoudig contactformulier kan al volstaan. Stuur een email, voor zover mogelijk, naar alle mensen die in het boek genoemd of afgebeeld worden. Zij zijn namelijk de eerste warme contacten die zeker geïnteresseerd zullen zijn om het boek te kopen.

Tip: Zorg ervoor dat er voor de productie van het boek al kan worden ingetekend voor een bestelling. Zo kunt u een betere inschatting krijgen voor een juiste oplage. Daarnaast geeft u al vroeg ruchtbaarheid aan uw boek en dat is altijd goed!

Zoek de echte lezers op!

Is er een verzorgingshuis in de plaats waar de vereniging of stichting gehuisvest is? Indien er mensen in het boek staan die ook in deze verzorgingshuizen wonen is het attent om voor hen een speciaal feestje te organiseren. Organiseer een leuke middag in samenwerking met het verzorgingshuis. Mensen uit de oudere doelgroep zijn vaak fervente lezers en daardoor een heel geschikte doelgroep.

Er zijn natuurlijk nog veel meer goede ideeën te bedenken. Maak er hoe dan ook een (klein) feestje van!  

 

Wij bij Vanderperk Groep zijn gespecialiseerd in het maken van gelegenheidsboeken en begeleiden u graag tijdens het hele proces; van samenstelling tot ontwerp, productie en marketing. Onze gedrevenheid, aandacht en ervaring maken uw jubileumboek tot een succes! Meer weten? Wij helpen u graag!