Die oren heeft om te horen die hore...

Marketing

Ons laatste nieuws

Die oren heeft om te horen die hore...

Zoek bij Google eens naar afbeeldingen bij het woord ‘communicatie’. (Niet nu, maar straks na het lezen van deze blog natuurlijk. :-)) Het eerst wat opvalt: massa’s ‘praatballonnen en megafoons’. Terwijl om iets te bereiken in een communicatievraagstuk, het vaak begint met luisteren.

Hieronder een treffend voorbeeld:

’Drie mensen zitten aan een bar. Het barmeisje vraagt: 'Wil iedereen een biertje?' De eerste persoon antwoordt: 'Dat weet ik niet.' De tweede antwoordt: 'Dat weet ik niet.' Dan zegt de derde: 'JA’.

Hoe weet de laatste dat iedereen een biertje wil? De uitleg is logisch…

Als de eerste persoon geen bier wilde, had hij ‘nee’ geantwoord. Want als hij nee zegt, wil niet ‘iedereen’ bier. Hetzelfde geldt voor nummer twee. Hierdoor weet de derde (hij wil ook bier ) dat iedereen bier wil, en kan hij eerlijk ‘JA!’ antwoorden.

Het kenmerk van deze oplossing is dat in de reacties van de eerste twee barbezoekers meer informatie zit verscholen dan je eigenlijk zou verwachten. Ook al lijkt een antwoord als ‘Ik weet het niet’ niet veelzeggend. Het bleek door goed te luisteren de sleutel tot het juiste antwoord.

Om de juiste doelgroepen te bereiken met je communicatievraagstuk moet je goed naar hen luisteren. Sterker nog, ga eens een stap verder. Beeld je eens in: waar zijn ze dagelijks mee bezig? Wat doen ze graag? Kruip in de huid van je doelgroep. Hoe zou je hun hart kunnen veroveren?

Geen idee? Wij wel…