De ontwerpfase: Interview

Marketing

Ons laatste nieuws

De ontwerpfase: Interview

In deze blogserie nemen we jullie mee in het proces van het maken van een boek. We zitten op dit moment nog steeds in de ontwerpfase. Voor dit blog stelden we wat vragen aan Jantine van der Perk die op de ontwerpafdeling werkt.

Jantine, wat houdt je werk precies in?

Mijn taak is om een mooi ontwerp voor het boek te maken wat bij de wensen van de klant past. Hiervoor verzamel ik eerst informatie over de klant en de doelgroep. Ook lees ik me alvast een beetje in op de inhoud van het boek, zodat ik dit kan vertalen naar een ontwerp wat ook echt bij het boek past.

Hoe kom je tot een goed ontwerp voor een boek?

Door inspiratie te zoeken en dat kan op veel manieren. Ik begin zelf vaak met een idee in mijn hoofd wat ik eerst globaal uitdenk en daarna pas digitaal uitwerk. Andere ontwerpers hebben juist weer een andere manier van werken. Die beginnen bijvoorbeeld direct op een leeg canvas te werken en dan ontstaan de ideeën. We krijgen de inhoud voor het binnenwerk meestal als eerste aangeleverd. Hiermee ga ik dan ook eerst aan de slag, daarna pas met het omslag van het boek. Als wij er met het ontwerpteam enthousiast over zijn sturen we een concept van een aantal pagina's naar de klant. Daarna gaan we de puntjes op de i zetten en wordt er een stramien gemaakt die de basis wordt voor het complete boek.

Wat is voor jou het lastigste aan de ontwerpfase?

Soms is het lastig om je eigen smaak aan de kant te zetten, zodat je je goed kunt inleven in wat bij de klant past. Wat ik zelf mooi vind is niet altijd het beste voor de klant. Uiteraard adviseren we wel, maar daarbij moet je niet aan je eigen smaak vastzitten. Toch heeft iedere ontwerper wel een eigen stijl die vaak subtiel terug te zien is in het uiteindelijke ontwerp. Binnen het team herkennen we meestal wel wie wat heeft gemaakt.

Wat maakt voor jou het werk wat je doet leuk?

Het leukste vind ik dat je echt met niets begint. Je kunt daarom je eigen ideeën combineren met de wensen van de klant om tot een mooi boek te komen. Het is leuk en uitdagend om telkens weer aan een uniek product te werken.

Meer weten over het jaar van het boek? Klik hier.