Content is King

Marketing

Ons laatste nieuws

Content is King

Of toch niet? In 1996 schreef Bill Gates een artikel met de titel: “Content is King” en publiceerde dit op de website van Microsoft. Het artikel startte met de zin: “Content is where I expect much of the real money will be made on the Internet, just as it was in broadcasting.”

Bijna twintig jaar later kunnen we concluderen dat Bill het weer eens behoorlijk bij het rechte eind had. Natuurlijk, het ging wel op een iets andere manier dan Bill omschreef, maar toch.

Wat is content?

Voor we verder na gaan denken over deze uitspraak wil ik eerst even kort inzoomen op content. Wat is content? Hierover zijn de meningen behoorlijk verdeeld. Naar mijn mening komt de volgende definitie behoorlijk in de buurt:

Het geheel aan informatie / inhoud dat een organisatie middels communicatie op haar omgeving wil overbrengen.

De Wehkamp

Laatst las ik een artikel over de Wehkamp, je kent ze wel, dat bedrijf met die dikke boeken. Één van de verantwoordelijke voor de marketing van Wehkamp verklaarde in dit artikel het volgende: “Ik wil met wehkamp.nl het grootste contentplatform van Nederland worden.”

Content hoor ik je denken? Ze verkopen toch producten? Klopt, content is voor de Wehkamp geen doel, maar een middel om meer producten te verkopen.

Content is een bindmiddel tussen de behoefte van een persoon en de belangen van een organisatie.

De Wehkamp speelt, door het bieden van meer content over producten, erg goed in op de behoefte van hun doelgroep. Voordat ik een product aanschaf (zowel online als offline) wil ik alles weten over dit product en wil ik weten wat anderen van dit product vinden. Iets wat ik overigens erg miste bij de dikke boeken van de Wehkamp.

Of toch niet?

Content is naar mijn mening dus geen King, maar een bindmiddel. Hoe zet jouw organisatie content in? Of wordt daar überhaupt niet over nagedacht binnen jouw organisatie? Misschien is het dan een idee om ééns na te gaan denken over een contentstrategie.

Meer weten over contentstrategie? Bekijk dan onze pagina over contentstrategie of maak een afspraak met één van onze accountmanagers.

Bram