Tips & tricks voor een goed logo (2)

Design en DTP

Let's go!

Tips & tricks voor een goed logo (2)

In de vorige blog hebben we enkele tips & tricks gegeven over waar u aan moet denken voor u uw logo laat ontwerpen. Kort samengevat zijn dit de aandachtspunten die genoemd werden:

  • Houd het simpel; het logo is met name een herkenningspunt en niet bedoeld om alle informatie over te brengen
  • Wie is uw doelgroep
  • Uniek & Creatief; probeer op te vallen tussen uw concurrenten
  • Maatwerk; werkt u logo o.a. ook in de digitale wereld?
  • Dynamisch; groei mee met de tijd.
     

In deze blog gaan we in op het feitelijke ontwerpproces. Hoe gaat dit in zijn werk en welke stappen worden er doorlopen?

Goed gesprek

Een goed gesprek is de start voor een goed begin. Als opdrachtgever heeft u (vooral na het lezen van de vorige blog ;-)) een idee over wat uw bedrijf doet, wie uw doelgroep is, wat uw concurrenten doen en wat u wilt uitstralen. Tijdens het gesprek proberen we met elkaar de juiste informatie naar boven te halen om zo helder mogelijk in beeld te krijgen waar uw bedrijf voor staat. Dit gaat verder dan het voor de hand liggende ‘We willen betrouwbaar en professioneel overkomen’, want dat wil natuurlijk elk bedrijf. We moeten helder krijgen waarin uw bedrijf zich onderscheidt van uw concurrenten en wat de kernwaarden zijn.

Samen zoeken we naar antwoorden op vragen waar het logo aan moet voldoen: moet het bijvoorbeeld strak en zakelijk overkomen of juist frivool en vrolijk, wordt het één- of meerdere kleurendruk? Wat zijn de toepassingen: wordt het met name online gebruikt of is de visie dit in de toekomst te gaan doen? Dit kan invloed hebben op het ontwerp. Aan de hand van deze gegevens kan de ontwerper aan de slag gaan om een aansluitend ontwerp te maken.

Onderzoek

Na het gesprek gaat de ontwerper op onderzoek om te zien wat de trends zijn. Hoe kan het (net wat) anders worden gedaan om op te vallen tussen de concurrenten? Sommige branches hebben logischerwijs een bepaalde stijl- en kleurgebruik. Een advocatenkantoor komt niet geloofwaardig over met een speels en kleurrijk logo, maar een kinderdagverblijf komt hiermee wel tot zijn recht. Kleur bepaald voor een groot deel de uitstraling van het logo. Zo ook de vorm; moet het rond of hoekig of organisch of strak zijn?
Dit onderzoek is een goede stimulans voor de eerste ideeën.

Schetsfase

Aan de hand van steekwoorden die uit het gesprek en onderzoek zijn voortgekomen, denk hierbij bijvoorbeeld aan: zakelijk, strak, abstract, realistisch, zacht, krachtig, etc., worden de eerste ideeën op papier geschetst. Ook hierin verschillen ontwerpers onderling; de ene schets veel en werkt het eerst op papier uit voordat het gedigitaliseerd wordt en de ander ‘krabbelt’ wat vlugge ideeën neer en gaat al snel op de computer aan de slag. Soms is een beeldmerk snel duidelijk en soms vergt het meer verdieping en uitkristallisatie om tot een goed beeldmerk te komen. Er wordt ook naar typografie gekeken. Wat past er bij de identiteit van het bedrijf; een strak of juist een handgeschreven lettertype?

Uitwerking & presentatie

Uit de eerste (digitale) schetsen worden de beste concepten gekozen. Deze ideeën worden verder uitgewerkt met de eerder verzamelde input. Vaak zal een ontwerper, naast de wensen van de opdrachtgever, ook wat anders uitwerken om u te prikkelen en te stimuleren verder te denken. Want een goed logo heeft een verhaal en gaat verder dan het logo ‘niet mooi’ of ‘wel mooi’ vinden.

Na de feedback op de presentatie wordt het logo verder uitgewerkt en vindt de verfijning plaats totdat het gewenste resultaat is bereikt. Daarna worden er van het definitieve logo verschillende uitvoeringen gemaakt voor verschillende toepassingen, denk bijvoorbeeld aan een zwart/wit versie of RGB voor online gebruik.

Huisstijl

De volgende stap in het uitwerken van uw corporate identity is het opzetten van uw huisstijllijn. Aan de hand van wat uw bedrijf nodig heeft, wordt het briefpapier, envelop(pen), visitekaartjes, website (online activiteiten), etc. ontworpen.

Zo krijgt uw bedrijf een gezicht!

Onthoudt echter: een logo op zichzelf is niet het merk. Het is slechts een onderdeel van het verhaal.

Benieuwd hoe wij uw onderneming ‘een gezicht geven’ kunnen geven? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met u mee hoe we met uw logo uw doelgroep gaan bereiken!