Tips & tricks voor een goed logo

Design en DTP

Let's go!

Tips & tricks voor een goed logo

Een passend logo ontwerpen is voor iedere ondernemer van belang. Of u nu zzp-er bent bent of eigenaar van een groot bedrijf, uw logo maakt een belangrijk onderdeel uit van uw identiteit. Het is dé manier om u te onderscheiden van de concurrentie en het belangrijkste herkenningspunt voor uw klanten. Als (beginnend) ondernemer denk u vaak na over uw logo; waar moet een goed logo aan voldoen? Hieronder zetten we een paar tips en tricks om uw creativiteit al wat te prikkelen.

SIMPEL

Een logo is niet bedoeld om alle informatie over te brengen, maar dient als herkenningspunt voor een onderneming. Daarom is het verstandig om het logo simpel te houden, zodat uw klanten meteen weten dat het om uw bedrijf gaat. Een goed voorbeeld is het logo van Mercedes. De bekende 'ster' is qua design niet bepaald ingewikkeld, maar denk aan Mercedes en u ziet het logo meteen voor u. Grote kans dat u het uit uw hoofd kunt natekenen. Een ingewikkeld logo is niet alleen lastig te herkennen, het zal de aandacht van uw publiek niet zo snel trekken als een simpel logo dat in het oog springt.

DOELGROEP

Voordat u het logo gaat ontwerpen, is het goed om te bedenken: wie is mijn doelgroep. Want het is belangrijk dat het logo bij uw sector past. Een advocatenkantoor heeft een ander kleurgebruik en uitstraling nodig dan een basisschool. Deze twee voorbeelden liggen (wat betreft doelgroep) ver uit elkaar, maar het is heel belangrijk dat u goed op uw doelgroep let bij het ontwerpen van een logo.

UNIEK en CREATIEF

In de zee van concurrentie is het ontwerpen van een volstrekt uniek logo natuurlijk praktisch onmogelijk, maar het is wel slim om ervoor te zorgen dat uw logo in het oog springt. Dat kunt u bijvoorbeeld doen door aparte typografie (lettertype), of door opvallend kleurgebruik.

Weet u wat uw concurrenten gebruiken? Vergelijk ze eens met elkaar en onderzoek waar u verschillend en anders in kan zijn. Kijk ook eens naar de logo’s van de directe concurrenten. Wat hebben deze logo’s met elkaar gemeen? Of waar liggen juist de verschillen? In het digitaal tijdperk waarin we leven, is het belangrijk om een logo te hebben dat er goed uitziet op het drukwerk, maar ook als icoontje van een app op een smartphone, iwatch of tablet.

MAATWERK

Zorg dat het logo past bij uw bedrijf. Dit klinkt erg voor de hand liggend, maar mag zeker niet vergeten worden. Een logo is niet alleen een plaatje, maar dé manier om uw merk voor te stellen aan uw klanten. Wat zou u willen uitstralen? Zijn uw diensten of producten puur functioneel, of wilt u juist op de emoties van de klant inspelen? Een goed bedrijfslogo reflecteert uw onderneming, het geeft een diepere betekenis én maakt duidelijk om wat voor bedrijf het gaat.

DYNAMISCH

Wanneer u een goed logo hebt, kunt u daar zeker een aantal jaar mee vooruit. Maar onthoud dit: een logo moet met de tijd meegaan. Denk maar aan het logo van Shell. Zij hebben door de jaren heen behoorlijk wat wijzigingen aan hun logo gedaan. Dan hebben we het niet over een compleet nieuw logo of huisstijl, maar kleine wijzigingen. Voor uw logo kan dat betekenen dat na een aantal jaar de kleur wel een beetje gedateerd is geworden. Of uw bedrijf heeft zich ontwikkeld, zodat uw logo niet meer past bij de werkzaamheden. Kijk eens per jaar eens kritisch naar het logo, en aarzel in zo’n geval niet om hulp in te schakelen en het aan te laten passen. Daarbij bepaalt uw doelgroep of het bij een subtiele verandering blijft of dat u het over een heel andere boeg moet gooien.

Benieuwd hoe wij u kunnen helpen om bovenstaande tips handen en voeten te geven? Hoe we uw onderneming ‘een gezicht geven’? Neem gerust contact met ons op, we denken graag met u mee hoe we met uw logo uw doelgroep gaan bereiken!