Grafische vormgeving

Design en DTP

Let's go!

Grafische vormgeving

In de serie ‘Alles kennis onder één dak’ nemen we alle kennisgebieden van Vanderperk Groep onder de loep. Rebekka vertelt waarom grafische vormgeving zo belangrijk is voor jou als klant en hoe je haar kan helpen om nog beter vorm te geven.

 

Waarom is grafische vormgeving zo belangrijk?

Grafische vormgeving is belangrijk, omdat je ten eerste wilt dat iets er goed uitziet. Daarnaast is het belangrijk dat een boodschap op een visuele manier effectief wordt gecommuniceerd.

Neem bijvoorbeeld Driestar Educatief. We maken hun lesmethoden op. Zo’n lesboek voor tieners moet de informatie natuurlijk goed overbrengen, maar het moet er ook leuk en aantrekkelijk uitzien.

Het vormgeven van die lesboeken is altijd een samenspel van de creativiteit van een vormgever en de maker van de inhoud.

 

Hoe ga je te werk bij een klus?

Wat ik eigenlijk altijd doe, is onderzoek naar de klant of opdrachtgever. Waar staan ze voor? Wat voor klant is het? Wat willen ze bereiken en wie willen ze bereiken. Wat voor achterban hebben ze? Welke kleuren, lettertypes en stijlen zijn gewenst of toepasselijk?

Deze vragen vormen een kader waarbinnen ik aan de slag kan. Het bakent een werkveld af waarvan ik weet wat ik kan doen en laten. Dan komt bij mij de creativiteit los.

Soms zoek ik hierin grenzen op of ga daar bewust overheen. Op die manier ontstaat juist een ander perspectief.

Maar mijn werkwijze verschilt per type opdracht. Ik doorloop andere stappen bij het ontwerpen van een logo, dan bij het dtp-en van een boek. (‘Dtp’ staat voor ‘desktop publishing’. Het is een verzamelterm voor het opmaken van lay-outs met veel tekst, typografie en afbeeldingen, zoals boeken en folders.)

 

Hoe kunnen klanten jou helpen om je werk nóg beter te doen?

Het beste werk maak ik als er een goed samenspel is tussen klanten die zich gehoord voelen en wij als vormgevers die onze creativiteit kunnen inzetten voor hen.

Wat ik veel merk, is bijvoorbeeld bij een logo-ontwerp, dat klanten niet goed weten wat ze willen en dat niet duidelijk aangeven. Het gevaar ontstaat dat ik voor hen voorstellen maak die het dan ‘net niet’ zijn. Het kan dan een lang traject worden. Zowel ik als de opdrachtgever moeten dan het ontwerp laten ontstaan, zonder dat er een duidelijk idee achter zit.

 

"Het beste werk ontstaat bij een goed samenspel tussen klant en vormgever."

 

Het is niet erg als klanten niet weten wat ze willen; we helpen ze namelijk dolgraag om daarachter te komen. Maar daarvoor gaan we eerst samen research doen naar wat hun wensen zijn. We helpen klanten te vinden wat ze willen en nodig hebben. En natuurlijk maken we het ook voor ze.

Als klanten wat handvatten voor me hebben, kan ik goed aan de slag. Handvatten kunnen voorbeelden zijn die ze mooi vinden, een oud logo dat vernieuwd mag worden of dat ze een beetje een idee hebben van wat ze willen.

Bij een boek is het weer heel anders. Daarvoor krijg ik inhoud aangeleverd die op de juiste plekken ga zetten. Het is in zo’n geval belangrijk dat het duidelijk is waar afbeeldingen of kaders moeten komen, hoe voetnoten aangeleverd moeten worden, welke tekst dikgedrukt of cursief mag.

Uitzoekwerk aan onze kant kost veel tijd, terwijl het voor de maker van de inhoud vaak veel eenvoudiger is.

 

Wat moet jij uitleggen op verjaardagen over je werk?

Veel mensen denken dat je kan vormgeven met ‘een druk op de knop’. Dat is echt niet zo. Bij grafische vormgeving maak je vele weloverwogen ontwerpbeslissingen.

Hoe groot moet een tekst? Waar moeten teksten op een pagina? Waar komt een vouw, dus kan ik geen tekst plaatsen? Hoe kan deze tekst overzichtelijk weergeven? Hoe zorg ik ervoor dat de afbeelding goed zichtbaar blijft, zonder dat de leesbaarheid van de tekst eronder lijdt.

Veel van deze overwegingen, neem ik automatisch, omdat ik eerder voor hetzelfde probleem heb gestaan. Daarom ziet het er soms uit alsof het met een druk op de knop gebeurt. In feite zit er jarenlange ervaring achter, waar ik dagelijks uit put.

 

Wat is de leukste klus die je voor Vanderperk Groep hebt gedaan?

Hoe suf het ook klinkt: ik vind heel veel verschillende projecten leuk om te doen. Zo vind ik het leuk om aan grote projecten te werken, zoals de lesmethoden van Driestar Educatief. Ik geniet ook van het uitdenken van nieuwe concepten. Daarnaast houd ik van niet-alledaagse opdrachten.

Ik ben erg trots op de folder van een Amsterdamse rondleiding in opdracht van Stichting tot het Heil des Volks. Een baliedisplay voor een jubileumboek over Schoonhoven behoort ook tot m’n mooiere opdrachten.

De Bond tegen vloeken hield een open sollicitatie met de vraag bij wie ze hun communicatie over de schutting konden gooien. Toen ontstond in een brainstorm het idee van Schuttingtaal en het opsturen van een hele schutting. Kijk maar naar de video. Dat hele concept vrij uitdenken is misschien wel mijn leukste klus tot nu toe.



Rebekka Fokkema werkt nu al enkele jaren als grafisch vormgever bij Vanderperk Groep. Haar werk varieert van het ontwerpen van logo’s tot het vormgeven van lesmethoden. Alle kennis zit bij ons onder één dak, dus ook vormgeving.